municipal
aparcaments
Una plaça d'aparcament per cada tres persones, a Vic
El municipi té 13.778 places de pàrquing lliure, una xifra que l'Ajuntament considera bona
Es vol treure trànsit de dins la ciutat i deixar els vehicles als afores
Són suficients les 13.778 places d'aparcament lliure que hi ha al municipi de Vic? Aritmèticament, suposa una plaça per cada tres vigatans, però la ciutat és capital de comarca i cada dia rep molts vehicles. “La ràtio és bona, el que passa és que a vegades estan mal situades perquè on n'hi ha més no és on hi ha més cotxes”, diu Toni Serrat, regidor de Serveis de l'Ajuntament de Vic. “El que sí que som és una ciutat amb moltes places subterrànies. Crec que som el municipi de l'Estat espanyol que en té més per habitant; voldríem que al centre hi hagués com menys cotxes millor i per això els amaguem a sota.”
Des de l'Ajuntament consideren que hi ha prou aparcament gratuït a les principals zones d'accés a la ciutat. “Potser ens en falta una mica a l'entrada per la carretera de Roda i per la de Sant Julià de Vilatorta, que ens queda una mica més fluix, però a totes les entrades de Vic vas trobant pastilles importants i hi ha maneres de deixar el cotxe, tot i que algunes és cert que queden una mica més lluny del que voldríem”, diu Serrat. Més enllà del pàrquing que a finals d'abril o mitjan maig està previst que s'obri a tocar de l'edifici d'Osonament, no se'n projecten de nous. Tot i així, tenint en compte la futura facultat de medicina al final de la carretera de Roda, “el POUM preveu una pastilla d'una parcel·la que hi ha dos camps més avall del d'Osonament perquè es pugui convertir en zona d'estacionament”, explica el regidor. Pel que fa a la resta, pocs canvis. El pàrquing gratuït del Sucre, de 276 places, es mantindrà (la possibilitat d'edificar-hi s'ha descartat), i el del passeig de la Generalitat (70 places) desapareixerà quan en aquell solar s'hi faci la nova biblioteca.
A la Taula de Mobilitat de Vic de moment s'ha evidenciat, segons el regidor, que la gent vol una ciutat tranquil·la: “Si fins ara estava pensada per al cotxe, s'ha de capgirar i fer que sigui per als vianants i les bicicletes; ens estan demanant que el centre de Vic es tanqui al trànsit.” “Hem d'intentar que els aparcaments siguin dissuasius, als afores, perquè en trenta minuts vas del centre al punt més llunyà.”
Fomentar la rotació
Vic té set aparcaments amb concessions administratives a 50 anys que sumen un total de 1.340 places, de les quals bona part són al pàrquing soterrat del passeig (332) i al de sota la plaça Major (282). Pel que fa als aparcaments de rotació, Vic té 1.371 places de zona blava, 675 de zona verda i 153 de zona taronja, a més de 164 espais d'aparcament per a minusvàlids, 863 places per a bicicletes i 442 per a motos. “Les places no són il·limitades, però l'aparcament de Vic no neix per ser recaptatori sinó rotatori i evitar llargs estacionaments”, diu Serrat, conscient que cal equilibrar l'oferta de zona verda i blava en punts de la ciutat com ara l'Estadi.
LES FRASES
Remodelació dels espais als polígons industrials
Vic disposa de 196 places d'aparcament per a camions, però l'Ajuntament assumeix que mentre que en algun polígon industrial l'oferta de places en general escasseja, en algun altre “potser n'hi sobren”, diu el regidor de Serveis de Vic, Toni Serrat. “Alguns polígons són grans però molt antics, s'han fet vells; quan es van crear la gent anava amb furgonetes i en canvi ara tothom va amb uns tràilers llarguíssims.” “Per això anem traient els parterres centrals de gespa, perquè puguin ser trepitjables i els camions puguin maniobrar bé.”
Serrat explica: “En alguns polígons hem fet curt d'aparcaments a causa dels camions, ja que quan n'aparca un ocupa el lloc de molts cotxes i perds molt espai.” Per això l'Ajuntament de Vic està disposat a buscar nous llocs d'estacionament de vehicles pesants. “Estem animant uns inversors privats perquè facin un aparcament per a camions, amb vigilància, al polígon [Malloles], on hi ha moltes indústries i els camions dels escorxadors fins i tot han de fer cua per entrar.” La intenció seria deixar els aparcaments dels polígons només per a la gent que hi treballa, tot i que Serrat recorda que a les zones industrials “hi ha pulmons d'aparcaments per a turismes on no s'aparca perquè queden a 150 metres de l'empresa i tothom vol aparcar davant la porta, encara que sigui en llocs on no està previst, fet que causa problemes”. El nou POUM dibuixa “en zones que avui són rurals” equipaments d'estacionament per a camions, preveient el futur creixement dels polígons.