Urbanisme

municipal

obres a les glòries

Colau rescindeix el contracte de Glòries sense aval polític

Bimsa formalitza la decisió tot i el rebuig majoritari de l'oposició municipal a la mesura

El govern preveu ara licitar els treballs pendents per 38,2 milions, reprendre'ls el gener vinent i tenir-los enllestits a principis del 2020

El govern d'Ada Colau va formalitzar ahir la rescissió del contracte a l'UTE que executa les obres del túnel de la plaça de les Glòries. Ho va fer on tocava, al consell d'administració de l'empresa municipal Bimsa, on l'executiu té majoria absoluta, però entomant una dura derrota política. Colau volia executar la decisió tenint l'aval de la majoria dels regidors del consistori barceloní, i els va convocar ahir a una comissió extraordinària per debatre l'afer i sotmetre'l a votació. Però el resultat no va ser l'esperat i el bipartit municipal, integrat per BComú i el PSC, només va obtenir el suport de la CUP. El PDeCAT, ERC, C's i el PP van rebutjar la mesura. És a dir, 18 vots a favor i 22 en contra. El regidor no adscrit Gerard Ardanuy es va abstenir.

La mateixa pertinència d'una comissió per fer una votació no vinculant va suscitar un aspre debat. El PP va demanar un informe per escrit sobre el particular a la secretaria municipal, que va avalar la convocatòria de viva veu, i els populars i C's van acusar el govern de fer espectacle i reclamar “un xec en blanc” per justificar una decisió ja presa i que suscita moltes incògnites. Batussa política a banda, algunes van ser resoltes ahir mateix. D'altres hauran d'esperar.

Quin és el nou calendari?

La rescissió del contracte no comportarà una aturada immediata dels treballs. Abans caldrà finalitzar dos col·lectors i arranjar l'espai perquè quedi tancat, segons va explicar el director general de Bimsa, Ángel Sánchez. Les previsions amb què treballa l'empresa pública comporten posar un nou projecte a licitació el 10 de juliol, adjudicar-lo passat l'estiu i signar el contracte i reiniciar els treballs el gener del 2018, amb un termini d'execució de dos anys, de manera que haurien d'estar enllestits el gener del 2020. Això, si no hi ha noves sorpreses

Què és el que queda pendent?

S'ha fet el 70% de l'obra, però ara falta la part més complexa: un cop ja construïdes les pantalles, falta excavar els túnels per sota de les actuals línies de metro i rodalies. Tot i així, i tot i els endarreriments acumulats fins ara en la fase suposadament més senzilla, Sánchez entén que no hi haurà ensurts en l'excavació com fins ara, perquè, en treballar per sota del nivell del freàtic, no es trobaran amb restes imprevistes de fonamentacions prèvies com ha passat en estrats més superficials.

Quin sobrecost tindrà la decisió?

Aquesta va ser ahir una pregunta recurrent de l'oposició. I no té una resposta clara, encara. Les obres es van licitar amb un preu inicial de 80 milions (IVA inclòs) i finalment es van adjudicar per 60, amb una rebaixa de quasi el 25%. L'obra feta fins ara equival a 43,8 milions. En espera d'acabar d'afinar la xifra, la primera estimació de Bimsa és que, un cop actualitzats els preus, els treballs pendents es licitaran per un valor inicial de 39,2 milions. A banda, hi ha uns costos afegits d'1,5 milions derivats de l'aturada i la represa de les obres, i els 23.000 euros mensuals que costarà el manteniment i la seguretat de l'espai de l'ametlla de Glòries fins que es reiniciï l'obra.

Qui és responsable del que ha passat fins ara?

L'auditoria de l'Ajuntament concloïa que no hi ha hagut irregularitats per part de l'UTE encarregada dels treballs, però sí endarreriments que justifiquen la rescissió del contracte. Els informes conclouen que dels dinou mesos de retard, n'hi ha vuit d'atribuïbles a l'UTE, però C's va preguntar, sense tenir resposta, a qui cal atribuir els altres onze. L'obra va ser iniciada amb Xavier Trias a l'alcaldia, com va recordar la CUP, que va insistir en els vincles entre l'obra i la investigació del 3%. El PDeCAT, C's, ERC i el PP van acusar, però, l'actual govern de mala gestió i d'haver reaccionat tard a les incidències que han acabat col·lapsant l'obra. La liquidació del contracte comportarà una pugna judicial: l'Ajuntament preveu reclamar a la constructora danys i perjudicis, i aquesta podria demanar al seu torn ser rescabalada pels sobrecostos. L'UTE es va limitar a dir ahir en un comunicat que “respecta la decisió del consistori”, però no comparteix la responsabilitat que se li atribueix. L'executiu de Colau estudiarà també reclamar responsabilitats als responsables del projecte.

Hi havia una alternativa?

Els estudis encarregats per l'Ajuntament plantejaven dos escenaris: la rescissió del contracte i també la modificació. Però els sobrecostos feien inviable aquesta opció, segons el govern municipal. L'auditoria va concloure que el sobrecost era d'11,8 milions d'euros, però les constructores ja parlaven de 23 milions només amb els treballs ja executats i, segons va dir ahir la tinenta d'alcalde Janet Sanz, plantejaven que pel conjunt de l'obra el sobrecost seria del 60%, és a dir, de 36 milions d'euros. Sanz recordava ahir que la llei limita el sobrecost que es pot assumir en una modificació de contracte al 19%, i insistia també que amb la rescissió el consistori recupera “el control de l'obra”, perquè, si no, amb discrepàncies entre consistori i constructores pels sobrecostos, aquestes podrien aturar els treballs.

Quins poden ser els danys col·laterals?

L'oposició va llançar ahir interrogants sobre altres eventuals conseqüències que pugui tenir la paralització –se suposa que durant vuit mesos– dels treballs més enllà del retard en l'arranjament de la zona. CiU i ERC van posar sobre la taula la possibilitat que l'empantanegament del túnel pugui afectar la candidatura de la Torre Agbar com a seu de l'Agència Europea del Medicament, i el republicà Alfred Bosch va estendre els dubtes a la connexió per la Diagonal del tramvia, també ha de passar per Glòries segons els plans de Colau, i a la futura remodelació de la Meridiana. “Aquest govern treballarà perquè això no passi”, va dir Sanz.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona