Urbanisme

Infraestructures

Deu anys a remolc del TAV

Avui es compleix un decenni des que el govern de l’Estat va iniciar el procés de licitació de les obres del túnel del tren d’alta velocitat a Girona

Segons l’Ajuntament, l’evolució dels treballs s’ajusta als últims compromisos d’Adif

La construcció del túnel i l’estació del TAV a Girona, i tot l’enrenou urbanístic que ha comportat per a la ciutat, es va començar a concretar avui fa deu anys. El 22 de juny del 2007, el govern de l’Estat va autoritzar la posada a licitació de diversos trams de les obres en tres punts de la demarcació. Un tram era el que va de Riudellots de la Selva a Mas Xirgu de Girona. El segon era el de més complexitat tècnica i cost econòmic: el de l’estació subterrània i el túnel que creua la ciutat, i un tercer per a la connexió des de Sarrià de Ter fins a Sant Julià de Ramis. Que per travessar Girona la infraestructura fos subterrània no va fer disminuir l’impacte de l’obra, ja que va ser, al final, on més es va empantanegar el projecte, fins al punt que avui encara està per acabar. No l’obra del tren, que ja està feta i funciona des de fa quatre anys i cinc mesos llargs –es va estrenar el 8 de gener del 2013–, sinó la urbanística, amb el desmantellament de l’antic parc Central i la posterior recuperació. Va ser, de fet, una oportunitat per redefinir tot un parc ocupat en aquell moment per l’estació d’autobusos, una gasolinera i una carretera que el travessava d’extrem a extrem. La previsible millora del parc després de la reurbanització, però, els gironins l’han pagada amb escreix en forma d’endarreriments –les obres van començar el 18 d’agost del 2008 amb la promesa que durarien dos anys i nou mesos–, greuges i molèsties inacabables. Els treballs també han tingut repercussions econòmiques greus –en alguns casos nefastes–per a molts establiments comercials.

El març d’aquest 2017, arran de l’emprenyada general pels incompliments d’Adif i més d’un any d’aturada de l’obra, el govern municipal va arrencar del nou president de l’ens ferroviari el compromís d’iniciar immediatament els treballs i no aturar-los fins que s’acabessin. En un ambient de desconfiança, se’ls va arrencar un compromís per escrit en forma de cronograma, que abastava des de l’abril fins al desembre, i que per ara, segons confirmen els tècnics al regidor del Projecte Ferroviari de Girona, Carles Ribas, s’està complint. L’evolució de les darreres setmanes és constatable. A la part nord de l’espai, des de la plaça de Joan Brossa fins al finger de l’estació del TAV, ja es veu quina serà la nova configuració del parc, amb les zones verdes i les enllosades. El sector sud està molt més endarrerit –tot i que es compleix la previsió–. Ahir ja s’hi veien les tasques de preparació, com ara l’enderroc de les construccions auxiliars a fi de tenir l’espai definitiu net per ordenar-lo. El cronograma preveu que a l’agost es comenci la urbanització definitiva d’aquest tram sud del parc Central. Pel que fa al finger, Ribas diu que l’empresa que fa les obres és partidària d’enllestir primer la urbanització perimetral abans de treure’l. Indica que la previsió és que es desmunti al juliol, tot i que hi afegeix que aquesta data podria canviar si els tècnics ho consideren oportú. Girona, doncs, és a prop de recuperar el seu parc Central renovat i millorat. Després d’una interminable espera, encara caldrà, però, tenir paciència fins que s’acabi l’any.

18.8.08
es va iniciar
l’obra del TAV a Girona. A partir d’aquell dia, ara fa vuit anys i deu mesos, el parc Central ja va quedar tancat a la circulació dels ciutadans.
8.1.13
es van estrenar
l’estació del TAV de Girona i el túnel amb la presència de les màximes autoritats del país i de l’Estat espanyol.
3.2017
es va concretar
el cronograma d’acabament de les obres, que abastava des de l’abril fins al desembre que ve, data en què Adif assegura que ho tindrà tot acabat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona