Urbanisme

Urbanisme

Restaurant el passat

El projecte de reurbanització del carrer de la Costa de Badalona mantindrà el caràcter medieval de l’entrada a Dalt la Vila

Després d’anys d’espera, demà comencen les obres, que tindran una durada de cinc mesos

El nexe d’unió entre el Dalt la Vila i el Baix a Mar de Badalona des de temps immemorials es condicionarà finalment. Està previst que demà comencin les obres de reurbanització del carrer de la Costa, un dels més característics de la ciutat i la via que durant segles ha estat porta d’entrada al casc antic de Badalona. Feia dècades que el seu estat evidenciava la necessitat d’unes millores que s’han fet esperar i que han contribuït a empitjorar la degradació del seu paviment ceràmic de petites llambordes. Els ajornaments reiterats de la data d’inici de les obres han perpetuat uns sots que s’han anat omplint de vegetació i deixalles i han incrementat la imatge de deixadesa.

Tot i que el projecte que finalment tira endavant es va redactar en el mandat anterior i el va aprovar la comissió de govern municipal el gener del 2014, no és fins ara que l’Ajuntament ha optat per assumir els costos en solitari, un cop caducat el conveni signat entre el consistori i la Generalitat per sufragar l’obra al 50%. El projecte executiu de l’obra, finançat per la Generalitat, serà el mateix. Els treballs preveuen realçar i potenciar l’estructura medieval del carrer. Les llambordes ceràmiques se substituiran per peces de les mateixes característiques que permetran mantenir la fesomia peculiar del carrer.

Enrere queda la polèmica reforma anunciada l’any 2009, quan la pluja de milions procedent de l’anomenat pla Zapatero va amenaçar d’anihilar la personalitat d’un carrer que el 1801 el baró de Maldà va qualificar de “rampa empedrada, summament pendent, casi com qui puja a Montserrat”. Les presses per tirar endavant la reforma i unificar el disseny del carrer amb el d’altres vies del nucli medieval de Badalona prèviament remodelades va estar a punt de fer desaparèixer la seva estructura característica de mitja canya, per on es diu que els pescadors feien lliscar les seves embarcacions fins a la platja, quan la línia de la costa estava molt per sobre de l’actual ubicació. L’oposició veïnal, que tenia el suport d’historiadors i arquitectes, va frenar una remodelació que li hauria restat caràcter. L’altra cara de la moneda va ser la suspensió sense data de les millores necessàries al carrer.

Consens veïnal

El projecte, que estarà enllestit en cinc mesos, preveu la millora dels serveis urbans públics, entre aquests el clavegueram. “Es tracta d’una obra molt reclamada i que es fa amb el consens veïnal”, assegura el regidor de Badalona Habitable, Oriol Lladó, que reitera la necessitat d’un tractament específic per a un carrer singular. Des de l’associació de veïns de Dalt la Vila el seu president, Dionís Orrit, celebra l’inici de les obres, tot i que critica que no s’aprofitin els treballs per obrir al barri el badiu del centre cívic. “Esperàvem que l’obra servís per fer accessibles els jardinets però no ha estat així”, es lamenta Orrit. Les obres tenen un pressupost de 211.000 euros i estan finançades amb fons municipals a través del pla Recupera. La xifra converteix irrisori el cost de la renovació del paviment del mateix carrer fet l’any 1882, quan l’Ajuntament va pagar 952 pessetes de l’època per deixar en condicions la via, malmesa per unes fortes rierades. La Costa tornarà ara a ser la porta d’entrada digna del barri amb més història de Badalona.

952
pessetes
és el que va costar l’any 1882 la renovació del paviment del carrer de la Costa, una via que ja apareix citada a documents del segle XII.
211.000
euros
és el pressupost per a la reurbanització del carrer, que comença demà.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
la videoteca

No és un terratrèmol, són els “boscos que respiren”

Roses assumeix i amplia els quatre projectes que van ser escollits pels veïns

ROSES

Crítiques a l’aprovació de les ordenances colomenques

santa coloma de farners

L’Ajuntament de Girona redueix un 45% les emissions de CO2

girona
MEDI AMBIENT

Una daina blanca, a l’Empordà

Reunions per analitzar el porta a porta, a Porqueres

PORQUERES
Trànsit

Noves protestes dels camions a l’AP-7

Tarragon

Solució final per a l’escola de les Planes

Les Planes d’Hostoles

Reserva genètica de xai ripollès a la Casa Horitzó de Les Cols

La Vall de Bianya