Girona xifra en 2,1 milions la reforma de la plaça Espanya
La proposta del consistori, que s’ha enviat a Foment, aposta per un gran espai diàfan, amb zones verdes i poc trànsit de vehicles
L’alcaldessa demana als representants de l’Estat no “polititzar-ho”
La proposta de reurbanització de la plaça Espanya que l’Ajuntament de Girona ha enviat a Adif, Foment i la subdelegació del govern espanyol té un pressupost de 2,1 milions d’euros i aposta, com s’havia avançat, per convertir la zona en un gran espai diàfan, que “satisfaci les necessitats de l’Eixample, on falten espais verds i lúdics, i serveixi de punt de nexe permeable entre barris, a més de ser una porta d’entrada a la ciutat”, segons va resumir ahir l’alcaldessa, Marta Madrenas. L’Ajuntament té clar que correspon a l’Estat assumir l’obra de la zona de la plaça Espanya (uns 1,8 milions d’euros) i del carrer Pierre Vilar (170.000 euros), perquè van ser zones afectades per les obres del TAV, però admet que el consistori haurà de pagar la part del carrer Bailén (155.000 euros), que passarà a ser de vianants.
El projecte final és igual que el que es va presentar fa un any amb un únic canvi: al sud de la plaça –tocant on aviat es construirà un hotel– s’hi preveia una zona de sòl més dur per posar-hi una terrassa i fer-hi actes de gran format, però la majoria dels 88 veïns que van prendre part en el procés participatiu s’hi van mostrar en contra i s’ha substituït per una àrea verda. Només s’hi faran actes de petit format.
Poc trànsit de vehicles
Pel que fa a la resta, el projecte manté la idea d’eliminar l’accés des de la carretera de Barcelona i circumscriu el trànsit bàsicament a tocar de l’estació en el sentit contrari a l’actual: des del carrer Pierre Vilar (on hi haurà zona de càrrega i descàrrega per als viatgers) fins a la plaça Poeta Marquina. Queda obert encara el debat amb els veïns sobre la ubicació exacta del vial de serveis que des de davant de l’estació desembocarà a la carretera de Barcelona i que en principi serà només per a vehicles especials i per als veïns i els clients de l’hotel. “Serà una plaça molt conciliadora quant a mobilitat, amb un ús molt residual de vehicles”, va assenyalar l’alcaldessa, que va remarcar que la zona “de desencotxar del parc Central està funcionant molt bé”.
El projecte també manté la resta de zones ja anunciades: un passeig central per a vianants, amb una estació de Girocleta al costat, i una àrea infantil al nord, a la part més elevada de la plaça.
Crida a no polititzar-ho
Madrenas, que va presentar el projecte amb el regidor d’Urbanisme, Joan Alcalà, i el del Projecte Ferroviari, Carles Ribas, va fer una crida als representants de l’Estat a no “polititzar” el tema. “Es tracta d’acabar les obres com volen els veïns, no de penjar-se medalles”, va assenyalar l’alcaldessa, que va mostrar-se confiada que podrà recuperar la sintonia amb Adif que va permetre acabar les obres del parc Central. “Vull pensar que continuarem mantenint aquella relació. El que volem és tenir un cronograma al més aviat possible”, va dir, i va assenyalar que donava unes setmanes de marge esperant resposta.
Per la seva banda, el PSC de Girona va “celebrar el canvi d’actitud” del govern a través d’un comunicat. “Malgrat que ha passat un any d’inacció del govern, que el procés participatiu va ser un fracàs i que durant aquest any l’equip de govern ha rebutjat totes les propostes de diàleg de l’Estat, celebrem que el govern de Girona reconsideri la seva posició i faci un pas cap a Adif i cap a l’Estat”, va afirmar Sílvia Paneque.