Sant Feliu comença a repensar el turó del Salvament
El 2020 encarregarà un projecte per millorar-hi accessos i dignificar el mirador sobre el port, tan cèntric com deixat
El govern de Sant Feliu, a més dels plans per acabar de reformar la façana marítima amb un nou pla director dels passeigs, vol prioritzar un seguit de millores al turó del Fortim i al voltant de l’històrica caseta del Salvament Marítim, dalt del promontori. El regidor d’Urbanisme i Obres, Josep Saballs, avança que amb vista al 2020 volen encarregar un projecte de reurbanització de tot l’àmbit, des del penya-segat rocallós que toca amb el carrer de Colom fins al mirador de l’extrem de la punta dels Guíxols.
Les obres, en qualsevol cas, no es preveuen abans de 2021. Però volen millorar-hi la rampa d’accés –amb el paviment de sauló força erosionat– i els entorns de l’edifici, a banda d’ordenar la resta d’espais lliures de la zona verda, ara en un estat força rústec. “És un punt molt visitat que cal sanejar encara més després de la millora del moll del Fortim i la nova escala d’accés; és un mirador privilegiat, però ara sembla més un racó dels mals endreços”, explica Saballs.
Dinamitzar l’edifici
Entre les idees de l’executiu també hi ha la de fer-hi algunes adaptacions per encabir-hi un servei de bar privat, “a l’estil de la concessió del Tinglado del Port”, que el 2014 va quedar en mans del Club Nàutic. El servei, que tindria viabilitat després que en els darrers anys hi hagin suprimit la guingueta de begudes i gelats que hi funcionava a l’estiu, s’encarregaria d’obrir i tancar la zona museïtzada.
Fins ara, l’exposició de la caseta funciona en horaris limitats i requereix el desplaçament de personal del museu, situació que fa que rebi un nombre de visites discret. A més, en els darrers mesos ha estat tancada al públic pels treballs de consolidació del teulat de l’edifici.
LA DATA
Un punt amb molta història
El turó va ser el bressol del municipi, amb l’assentament iber a partir del segle IV aC, i concentra nombrosos elements patrimonials, com els norais i els murs del port medieval, i la caseta del Salvament –institució impulsada per diversos prohoms, entre els quals Joan Casas, el 1886 per socórrer els nàufrags–, construïda el 1890 i equipada amb un canó llançacaps per remolcar embarcacions, i l’històric bot de fusta Miquel Boera. Aquests i altres complements es poden observar a l’interior. I a l’extrem de mar, també es va recuperar el niu de metralladores excavat en els anys de la Guerra Civil, després del bombardeig del creuer franquista Canarias, per repel·lir nous atacs.