Opinió

la tribuna

Maravall, Maragall

L'autor, professor de l'IES Celrà, exposa per què farà vaga en una carta al conseller

EL VALOR DE L'EDUCACIÓ ESTÀ MOLT AVALL DINS DE L'ESCALA SOCIAL

Estimat conseller: sorpresos hem quedat, de rebre la seva carta. Després de llegir-la, encara més sorpresos. No ens pensàvem que el conseller de'Educació ignorés els motius pels quals anirem a la vaga, i es pensés que fent-nos una llista de feines fetes ens aclareix així els dubtes. Esmenta que ha acabat el nou ordenament curricular de la LODE. I no diu res més. ¿Sap la disconformitat que hi ha amb l'enèsim canvi de plans d'estudis que no toca, però mai el problema central que va crear la famosa LOGSE, del ministre Maravall, el 1986, que és l'ensenyament obligatori a dins del mateix centre i mateixa aula, sense possibilitat d'avançar la carrera professional abans, fins als 16 anys? I què es pot dir del projecte d'escoles 3-16? I dels programes pedagògics de la primària, vostè en sap res, de la seva real utilitat, per deixar ben afermats en l'alumne l'escriure i el contar? I del nou batxillerat, que es podia fer amb tres anys, i permetia adaptacions, i treu hores de català i castellà, i n'augmenta de modalitat, i després resulta que a la selectivitat val menys la modalitat que no el català i castellà? Vostè en sap res, del que pensem els professionals, de tot aquests desgavell acadèmic i pedagògic? Està segur que el seu equip tècnic sap el que fa? Quants dels que l'assessoren i redacten tots els papers, fa anys i panys que no trepitgen una aula, i alguns no l'han trepitjat mai, perquè son purs tècnics o professionals universitaris, que han perdut l'orientació?

Ens diu que s'aplicarà aviat el nou calendari escolar. No es preocupi, nosaltres entrarem a fer classes el dia que ens digui, però el que volen fer no té cap ni peus. Avançar una setmana el setembre no resol res, i posar vacances al febrer (després de gairebé tres setmanes per Nadal) encara resol menys el problema que vol resoldre, la conciliació de la vida laboral dels pares amb l'horari dels alumnes. El que queda clar és que caldrà organitzar activitats al febrer, i que això val diners, i que o els posa vostè, o els posen els pares, i pot ser altament discriminatori, perquè últimament molts pares no tenen diners ni per a les excursions habituals. Per altra banda, qui li ha dit que un centre ha de fer de guarderia dels menors fins als 16 anys? És que un pare o mare quan tenen un fill no saben la feina i les responsabilitats que els esperen? És que ningú defensarà el mestre o professor en les seves decisions disciplinàries, davant de la creixent desautorització per part de pares i mares, dels càstigs imposats als fills? Sap que hi ha progenitors que davant d'una expulsió a casa del seu fill, li diuen que no s'hi quedi, i que vagi a escola?

Sap vostè que molts no estem d'acord amb punts del seu projecte de llei d'educació? No queda gens clar què amaga la idea progressista d'autonomia de centre (quan a l'hora de la veritat l'autonomia és mínima), ni què pretén amb el que anomena «direcció enfortida i col·legiada», ni que se'ns adscrigui a una zona escolar, o que privats i ajuntaments puguin entrar en el funcionament dels centres, ni que es puguin crear perfils professionals, ni si seguirà essent funcionarial la carrera docent, etc. I els inspectors, senyor Maragall, quin dia serviran per ajudar-nos i no pas per vigilar-nos? Quin dia, quan hi hagi un canvi curricular, se'ns explicarà la lògica i la raó per fer-lo?

Es contradiu quan parla de reducció de l'horari lectiu (?), i en canvi hi ha l'aplicació de la sisena hora i la famosa iniciativa de permetre a cada professor fer més hores docents. Miri, si creu que treballem poc, ens ho diu, però crear mal ambient a dins dels claustres és un flac favor. Una mesura així desfà la igualtat laboral.

Falten diners, d'acord. No li demanem pas res per a nosaltres. Si cal ens estrenyerem el cinturó. Però vostè ha de saber què passa realment als centres, que tenim un greu problema d'autoritat (davant alumnes... i pares!), i que el desgavell pedagògic és altíssim, propiciat pels continus canvis de l'administració, que ho pensa tot en termes polítics (?) i econòmics, i mai en termes acadèmics. ¿Pensa vostè realment que l'educació ara figura «en l'imaginari conscient d'aquelles qüestions imprescindibles per a la nostra societat» [sic]? Doncs si ho pensa, o el perd la vanitat o és un ingenu, amb perdó. Aquest és el problema, que el valor de l'educació està molt avall dins l'escala social. I les seves mesures no van pas en direcció a prestigiar-nos, i a valorar la cultura de l'esforç; mal assessorat per les falses pedagogies universitàries, insisteix a aprofundir el desgavell. No és res personal, però per tot el que ens passa farem vaga.

Al ministre Maravall li vam fer un mes de vaga, i així i tot van convertir en llei un error històric de doloroses conseqüències. Vostè diu que ha parlat amb nosaltres, als centres. Doncs, o bé no ha escoltat el que li deien, o algú el porta de la mà ben enganyat. Les conseqüències de les seves decisions (i dels diputats del Parlament), les pagarem nosaltres i els alumnes. Vostè no.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.