Urbanisme

L'hora del passeig de Sant Joan

Abans de l'estiu, amb mig any de retard, començarà la urbanització del tram comprès entre l'Arc de Triomf i la plaça de Tetuan

Fa més d'un any, el febrer de l'any passat, es va presentar el projecte de reurbanització del passeig de Sant Joan, entre l'Arc de Triomf i la plaça de Tetuan. Aquesta era una llarga i ferma reivindicació dels veïns de la zona. L'associació de veïns Per un Eixample Sostenible havia denunciat moltes vegades el deteriorament del passeig i la necessitat d'actuar-hi per donar-li més volada. Fins i tot, fa un temps els veïns es van dedicar a assenyalar amb esprais les rajoles trencades.

Les obres de rehabilitació, per convertir el passeig en un eix cívic de voreres més amples i amb més funcions de bulevard, havien de començar a finals de l'any passat. La demora que ja hi havia hagut a l'hora de definir el projecte s'ha repetit a l'hora de començar les obres. Tot plegat ha perpetuat el neguit dels veïns, que, a més, veien astorats com totes les atencions anaven, de bursada, cap a la reforma de la Diagonal. Al llarg d'aquest procés, la regidora de l'Eixample, Assumpta Escarp, s'havia excusat davant dels veïns adduint «retards tècnics». Ara, però, l'inici d'obres sembla que és imminent. El districte de l'Eixample preveu iniciar-les abans que comenci aquest estiu. En el concurs per adjudicar l'obra, que costarà 4,6 milions d'euros, hi han concorregut 32 empreses, una xifra més elevada del normal, probablement a causa de la crisi.

Les voreres d'aquest tram del passeig de Sant Joan passaran dels 12,5 metres actuals als 17 metres. L'ampliació de les voreres servirà per crear un gran bulevard, que tindrà els arbres centenaris que hi ha ara, als quals s'afegiran dues noves alineacions d'arbres de port més petit. Aquesta nova zona d'ombra i per a vianants que es generarà s'aprofitarà per posar-hi bancs, jocs infantils i terrasses. La calçada a la banda de Llobregat tindrà dos carrils de circulació i un carril de bus, i a la banda del Besòs, el mateix més un aparcament. A la zona central és on se situarà un carril bici de doble sentit, a nivell de l'asfalt.

Al tram superior a aquest, és a dir, el que va de la plaça de Tetuan a la Diagonal, l'any que ve es preveu aplicar-hi un pla de manteniment. Amb un pressupost de 600.000 euros, el manteniment d'aquest tram central fins a la Diagonal servirà per fer les reparacions pertinents al mobiliari urbà i millorar l'estat de les voreres. Una altra de les accions previstes és la renovació de l'asfalt de la calçada. Això sí, aquesta obra està directament lligada a la reurbanització del tram inferior. Segons fonts municipals, fins que no estigui del tot enllestida la remodelació del passeig entre l'Arc de Triomf i la plaça de Tetuan i només falti repavimentar, no s'asfaltarà el superior.

Més demandes al tram a tocar de Gràcia

Al tram més alt del passeig de Sant Joan, que va de la Diagonal a la travessera de Gràcia, es va fer una pavimentació nova fa cosa d'un parell d'anys. Per aquest motiu els veïns d'aquesta zona, que s'apleguen en l'entitat Amics del Passeig de Sant Joan, aproven l'estat de l'asfalt, però això no impedeix que facin altres demandes de millora. Així, reclamen que es consideri el canvi de la sortida del metro de Verdaguer que dóna al passeig de Sant Joan, perquè han detectat que hi ha alguns problemes entre vianants i usuaris de la bicicleta. També reclamen que es faci una «neteja a fons» a la font d'Hèrcules, situada a l'altura del carrer de Còrsega, i «la més antiga de Barcelona», perquè ara està en «mal estat», explica Lluís Castañeda, membre d'Amics del Passeig de Sant Joan. L'àrea que hi ha al darrere de l'estàtua de Clavé és un altre motiu de preocupació. «La gespa sempre està malmesa, no està ben solucionat per als usos ciutadans», apunta Castañeda. Per això ja han proposat que «es repensi aquella part», amb la col·locació, per exemple, de jocs infantils.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.