El tramvia, rei de la mobilitat sostenible

La plataforma Diagonal per a Tothom fa veure com afecta el trasllat de 200 viatgers en una via en funció del transport triat

Al llarg de tot el matí d'ahir, un tram de via de la Diagonal, entre el passeig Sant Joan i el carrer València, va servir d'escenari per demostrar que una bona xarxa de transport públic pot ajudar a descongestionar la ciutat, millorar la qualitat de vida dels ciutadans i alhora fer reduir les emissions de gasos amb efecte hivernacle. I per fer-ho visible, la plataforma ciutadana Diagonal per a Tothom va voler portar a la pràctica una prova insòlita a Barcelona, que ja es va fer l'any 1990 a Estrasburg, i que consisteix a fer veure quina és l'ocupació d'una via en funció del mitjà de transport que es tria quan són 200 les persones que es desplacen. Evidentment, les imatges parlen per elles mateixes. A tall d'anècdota, cal afegir que fins a ultima hora d'ahir al vespre la plataforma va tenir problemes per reunir prou cotxes que s'afegissin a la iniciativa, segons explicava el president de la Plataforma per al Transport Públic (PTP), Ricard Riol.

La decisió de portar a terme aquesta activitat –no ho amagava ningú– és que per primer cop l'agenda política preveu la reforma d'una de les vies principals de la ciutat i cal aprofitar l'ocasió per introduir canvis que permetin millorar la mobilitat dels ciutadans. A més, i així ho admetien ahir els membres de la plataforma, ara han sortit les veus crítiques, sobretot per part del lobby de l'automoció, que segons diuen difonen «tota mena de dubtes i desinformacions sobre el projecte de reforma de la Diagonal». «Avui hem demostrat que l'únic camí per solucionar el caos generat pel trànsit de la ciutat és afavorir els mitjans de transport públic», assenyalava Riol.

És per aquest motiu que des de la plataforma ahir també es volia conscienciar els ciutadans de la importància d'anar a votar en la consulta per la reforma de la Diagonal que tindrà lloc entre els dies 10 i 16 d'aquest mes de maig. La plataforma rebutja, en aquest sentit, el fet que s'hagi introduït una tercera opció, perquè podria suposar «deixar-ho tot tal com està, és a dir, amb la congestió i els nivells de contaminació que té Barcelona», apunta Riol. «No transformar la Diagonal col·lapsarà més la resta de l'Eixample», va advertir Riol. La plataforma també va argumentar les bondats de la connexió del tramvia, «una de les operacions de transport públic en què més es pot avançar ara mateix», va dir. Pel que fa a les opcions A i B que plantegen una reforma, Riol es decantava ahir per l'A, el bulevard.

En l'acte s'hi va poder veure el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez, i el regidor de Benestar Social de l'Ajuntament de Barcelona, Ricard Gomà (ICV), que va participar en l'acte. Per Gomà, «un acte com aquest ha de servir perquè la ciutadania es conscienciï» de la importància que té el transport públic per a la millora de la qualitat de vida a la ciutat. ICV s'ha postulat a favor d'afrontar ara la reforma del tram central de la Diagonal.

Hereu vol fer-hi un gran passeig

acn

L'acció de la plataforma va coincidir amb una caminada per la Diagonal impulsada per l'Ajuntament de Barcelona i en què va participar l'alcalde de la ciutat, Jordi Hereu, el qual va defensar un cop més la renovació de la Diagonal assegurant que, malgrat l'actual situació de crisi econòmica, aquest és el moment d'impulsar «amb més força que mai» els processos de transformació de la ciutat. En l'acte d'ahir van participar-hi unes 1.500 persones, segons l'organització, que van fer un recorregut de 8,5 quilòmetres des del parc Cervantes, a l'extrem sud de la Diagonal, fins als Jardinets de Gràcia.

«Aquesta caminada fa recordar una cosa important: que la gent es mou per la ciutat, sobretot passejant», va manifestar Hereu. «Aquest és el principal mode de mobilitat de molts barcelonins, i amb la renovació de la Diagonal un dels objectius que tenim és que sigui un gran passeig», va comentar. Sobre els recels d'una part de la ciutadania i d'alguns grups polítics i entitats per iniciar unes grans obres per transformar aquest eix viari –amb la conseqüent inversió de diners–, Hereu va assenyalar que «Barcelona és la ciutat que més aposta per les polítiques adreçades a les persones i que més inverteix en l'àmbit dels serveis socials».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.