Infraestructures i serveis

INFRAESTRUCTURES

Nadal reitera que un cop s'acabi el TAV cal treure el tren del centre de Figueres

El conseller de Política Territorial vol que el 2012 comencin les obres de la variant nord del tren convencional

Afirma que no hi haurà retallades

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, Joaquim Nadal, va reiterar ahir que el govern català farà tots els esforços perquè l'any 2012 comencin les obres del tram nord de la variant del tren convencional a Figueres, que ha de possibilitar que es puguin eliminar les vies del centre de la ciutat i, per tant, els dos passos a nivell. Nadal ha fixat el 2012 com a data perquè és l'any en què ja han de circular trens de passatgers per la nova línia del TAV a ponent i ha d'estar acabada l'estació provisional que es construeix actualment. “El govern afirma que a Girona i a Figueres primer és el TAV i després el tren convencional. Però en els termes que s'han plantejat els acords de Figueres i de Girona, no val la solució a mitges: no hi pot haver solució TAV sense solució tren convencional. Per tant, quan el 2012 circulin TAV cap a França, des de Barcelona, han d'estar en marxa les obres de soterrament a Girona i de desplaçament a Figueres del convencional”, va comentar ahir Nadal. En el cas de Figueres, però, falta definir el conveni que han de subscriure Foment, la Generalitat i l'Ajuntament i en què s'ha de concretar el finançament del tram nord de la variant i quin serà el futur urbanístic dels terrenys que s'alliberaran al centre de la ciutat. Fa més d'un any i mig que no es produeixen reunions per aquest tema i l'Ajuntament figuerenc, en aquest mandat, discrepa de la fórmula de finançament que s'ha proposat des de Foment. Aquesta fórmula consisteix a pagar la variant amb les plusvàlues urbanístiques que generi l'alliberament dels terrenys. El govern municipal entén que aquest sistema, a més d'insuficient, obliga a construir molts habitatges en un espai central de la ciutat.

Nadal també va reiterar ahir que les inversions ferroviàries no patiran retallades i que la voluntat de l'Estat és reduir despesa en carreteres, abans que en el tren. Nadal va qualificar “de poc documentades i inconsistents” les crítiques que dimarts va fer l'alcalde de Figueres, Santi Vila, en relació amb els passos a nivell que encara hi ha a la demarcació.

LA FRASE

A Girona i a Figueres primer és el TAV i després el tren convencional
Joaquim Nadal
Conseller de política territorial i obres públiques

La supressió dels passos a nivell

Deixant de banda els dos passos a nivell urbans de Figueres, que hauran de desaparèixer un cop la línia del tren convencional es traslladi a l'oest de la ciutat, el Ministeri de Foment té actualment en fase de projecte la supressió de 13 passos del total de 39 que hi ha a les comarques gironines, la majoria situats en camins. De fet, des que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat i el ministeri van signar un conveni per a la supressió dels passos a la xarxa bàsica i comarcal, se n'han suprimit quatre (Toses, Maçanet de la Selva, Sant Miquel de Fluvià i Sant Jordi Desvalls) dels set previstos. Els tres restants són el de Planoles, en obres, i els de Flaçà i Campdevànol, amb els projectes constructius redactats, però pendents d'acords amb els respectius ajuntaments.

D'altra banda, des de la data de la signatura del conveni també s'han suprimit dos passos no inclosos a l'acord: el del camí del Molí Petit de Puigcerdà i un altre en un camí a Llançà.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.