Infraestructures i serveis

infraestructures

El govern ‘salva' el projecte de rodalies per a Tarragona

El conseller Recoder el prioritza i anuncia que enguany en farà una proposta formal, malgrat el replantejament general per la crisi

Fins al 2013 no preveu tenir diners per fer cap carretera nova

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va anunciar ahir una reestructuració enguany dels horaris a rodalies i regionals de Catalunya, així com la redacció d'una anàlisi de futur per integrar la seva gestió de manera que es coordinin els serveis. Una anàlisi en què, a més, inclourà la proposta per crear xarxes locals de rodalies a Tarragona, Lleida i Girona. “Cal esprémer al màxim el que ja tenim, i això vol dir més aviat gestionar millor la mobilitat que no pas construir obra nova”, va exposar. En aquest sentit, Recoder ja havia dit que no signaria el contracte programa que mantindria Renfe a rodalies fins al 2015, així que el que faran enguany serà estudiar els diferents models de contractació i gestió de serveis ferroviaris de viatgers de diverses regions europees per triar el que més convé a Catalunya, i decidir aleshores si Renfe continua.

El conseller també va lamentar que el Ministeri de Foment no tingui intenció de començar la construcció de la nova línia de rodalies a l'aeroport del Prat fins al 2013, tot i que l'obra està adjudicada des del 2010. Va ser, de fet, una de les poques concrecions de la seva primera compareixença al Parlament. I és una concreció sobre una obra que no li correspon a ell executar, com les del corredor mediterrani ferroviari –tant el tram adjudicat al gener entre Vandellòs i Tarragona com el TAV fins a Castelló, a més de la connexió dels ports– o les de les autovies A-7 i A-27, que també va citar ahir entre les prioritats que exigirà a Foment que tiri endavant. A més, va insistir que el govern reclamarà, com marca l'Estatut, el traspàs “total” de la gestió dels ports de Barcelona i Tarragona, i dels aeroports de Reus i Girona.

Peatge a l'ombra, o llosa

Pel que fa a les obres pròpies, Recoder, que assumeix una gegantina conselleria d'Infraestructures i Medi Ambient, ja ha deixat clar fa dies –i ho tornava a dir ahir als diputats– que el seu departament no pot prendre decisions importants d'obres fins que no hagi analitzat amb profunditat les conseqüències financeres i de calendari que té prendre-les. Perquè la consigna prioritària és clara a tot el govern de la Generalitat: estalviar diners on es pugui. El govern, això sí, acabarà el desdoblament de l'eix transversal, l'eix diagonal i la C-17 entre Manlleu i Ripoll, que haurà de continuar pagant en els pròxims anys. Però, a més, haurà d'acabar de pagar obres ja fetes com l'autovia C-14 de Reus a Alcover, l'eix Llobregat o els eixos Vic-Olot i Maçanet-Platja d'Aro. Recoder no censura que aquestes obres s'hagin hagut de fer amb peatges a l'ombra o mètode alemany de pagaments ajornats. “Potser tocava fer-ho”, afirma, però també deixa clar que això deixa la Generalitat sense recursos per començar carreteres noves fins al 2013, entre les quals va citar per exemple la d'Altafulla a Salomó. En aquest sentit, el conseller es va comprometre mentrestant a “treballar per solucionar els conflictes territorials” apareguts arreu del país en el dibuix dels nous traçats.

Revisió de tots els plans

Per tot plegat, el govern va reiterar ahir que revisarà el Pacte Nacional per a les Infraestructures aprovat el 2009, que acompanyarà a més d'una memòria econòmica. “L'actual es pot qualificar de carta als Reis, perquè preveure inversions de 100.000 milions en 10 anys no era ni és realista”, va exposar. No serà l'únic document de planificació que el govern revisarà de cap a peus, ja que va anunciar que farà el mateix per al pla de transport de viatgers de Catalunya 2008-2012 i per als diversos plans territorials parcials i plans directors urbanístics aprovats pel govern anterior, si bé va defensar aquests darrers com a “bons instruments per abordar àmbits supramunicipals concrets”.

Recoder no va dubtar, en canvi, a censurar els “malabarismes financers” que el govern anterior va fer per continuar la construcció de l'L9, respecte a la qual reafirma que s'ajornarà la construcció d'algunes estacions.

Moltes d'aquestes obres [viàries] es fan pel mètode alemany, i exhaureixen la disponibilitat de recursos fins al 2013
Amb la construcció de l'L9 s'ha estirat més el braç que la màniga
Lluís Recoder
conseller de territori de la generalitat
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.