Infraestructures i serveis

urbanisme

tarragona

Foment ja va dos mesos tard en l'estudi ferroviari de la façana marítima

Hauria d'haver presentat l'estudi d'integració del tren a Tarragona abans de l'11 de maig, però no ho ha fet

L'alcalde justifica el retard per cales pendents

L'anhelat projecte d'alliberament de la façana marítima no s'acaba de desencallar. L'11 de maig passat va expirar el termini oficial de 24 mesos des que es va fer l'adjudicació definitiva a l'empresa madrilenya Equipos Técnicos en Transporte y Territorio SA, per 1,12 milions d'euros, de l'estudi informatiu per a la integració del ferrocarril al nucli urbà de Tarragona i l'adequació de la xarxa arterial ferroviària del Camp de Tarragona, un document que ha de servir per fer llum definitivament al galimaties de plans i propostes que s'han fet al voltant de l'arribada del tren d'alta velocitat, però que també és la clau de volta, sobretot, per a l'aspiració de la ciutat de desviar l'actual traçat ferroviari i fer-lo subterrani pel centre, per tal de veure alliberada la façana marítima. Una aspiració, per cert, que Girona tot just comença a veure acomplerta aquests dies.

Tot i que el Ministeri de Foment, responsable de l'estudi, ha guardat un escrupolós silenci fins ara, els dirigents municipals havien avançat en els darrers mesos alguns detalls, i fins i tot havien anunciat que el document es presentaria abans d'hora, a final de l'any passat. Però el cert és que hem superat ja de dos mesos la data límit real i, per ara, l'Estat no ha donat senyals de vida.

Més estudis geològics

“Seguim endavant amb les etapes previstes: primer tenir l'estudi informatiu i després encarregar el projecte definitiu”, explica l'alcalde, Josep Fèlix Ballesteros. Això sí, és el primer a reconèixer el retard en els terminis. “Els enginyers que estan fent l'estudi informatiu han demanat una pròrroga per fer més cales i tenir més informació sobre les característiques dels terrenys a diferents punts de la ciutat”, explica. L'estudi, explica, s'hauria d'haver entregat al febrer –l'adjudicació provisional dels treballs ja s'havia fet el 6 de març del 2009–; i “ara esperem que ja sigui imminent la seva finalització”.

L'estudi de Reus

L'estudi de la integració ferroviària a Tarragona no és l'únic que té ja fora de termini Foment al Camp. N'hi ha un altre que s'endú de llarg el rècord. El 13 de febrer del 2007 s'adjudicava a Payma Cotas el contracte de consultoria de l'estudi informatiu per a la integració de la línia ferroviària Reus-Tarragona en el terme municipal de Reus, l'anomenat cinturó de ferro, amb un termini de 24 mesos. Quatre anys després encara no se'n sap res, tot i que fonts consultades asseguren que s'espera a fer-lo públic precisament perquè s'ha de coordinar amb les conclusions del que està pendent a Tarragona.

Ballesteros ho veu abans del 2030

En una visita a Tarragona fa unes setmanes, la secretària general d'infraestructures, Inmaculada Rodríguez Piñero, va explicar que Foment deixarà per a un estadi posterior a l'execució del corredor mediterrani, amb l'horitzó del 2030, les operacions d'integració ferroviària en ciutats. Ballesteros, però, nega que aquest hagi de ser el cas tarragoní: “No hem d'oblidar que tenim un compromís, el pacte d'infraestructures, que reserva 174 milions al projecte a través de la disposició addicional tercera de l'Estatut”, recorda. “Si tenim en compte aquests recursos –afirma–, el projecte no cal que s'endarrereixi tant, i parlem d'uns terminis no tan llunyans”. Piñero també va venir a dir que confia en els fons europeus que arribin per a l'eix mediterrani per finançar els projectes urbans, tot i que el president del lobby Ferrmed, Joan Amorós, posa en dubte que sigui factible: “Els fons de la UE aniran prioritàriament per al corredor genèric, i la part de les ciutats haurà d'anar per un altre cantó, si bé tot és defensable”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.