Serveis

infraestructures i serveis

El desdoblament de la línia de Vic encara no té projecte

El conseller Recoder confia que el secretari d'estat d'Infraestructures posarà termini a l'obra aquest divendres

La nova línia R8 entre Granollers i Martorell estrena el seu primer dia laboral

El Ministeri de Foment encara no té sobre la taula el projecte constructiu del desdoblament de la línia R3 de Rodalies entre Montcada i Reixac i Vic, l'obra considerada prioritària a les Rodalies de Catalunya per la possibilitat de millorar la línia sense la complexitat tècnica d'altres projectes previstos al pla de Rodalies –el pla preveu una inversió de 4.000 milions fins al 2015, dels quals el govern català denuncia que només se n'han invertit 306, tot i que Foment en comptabilitza 1.600 d'obra licitada però no adjudicada.

Precisament, el govern ha celebrat que el secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, hagi assumit directament la gestió de la reforma de les rodalies catalanes. Segons el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, el desdoblament de la línia de Vic ja es va posar sobre la taula com a prioritat en la primera reunió amb Morlán i preveu que, aquest divendres, el secretari d'estat concreti el calendari d'aquesta obra, el projecte executiu de la qual reconeix que resta “encara pendent”. El conseller ha fet aquestes declaracions en el seu viatge amb un tren de la nova línia R8 entre Granollers i Martorell, que ahir s'estrenava en dia laboral. Respecte d'aquesta línia, el conseller explica que podria augmentar la freqüència de pas de trens en funció de la demanda de viatgers.

L'R8 té actualment una freqüència de pas d'un tren per hora i el govern calcula que transportarà uns 3.000 passatgers diaris. Recoder destaca que l'R8 “s'adequa a la realitat del país” perquè és la primera línia que “no passa per Barcelona”. En aquest sentit, ha assegurat que tot plegat és gràcies al traspàs de Rodalies a la Generalitat, que, “malgrat tenir limitacions, permet fer coses com aquestes”. Aquestes paraules sonen a reorientació comunicativa pel que fa a Rodalies, ja que, fins ara, el nou govern de CiU s'ha limitat a criticar el traspàs a la Generalitat per considerar-lo deficient i frustrant.

El conseller apunta que la nova R8 també podria prolongar el seu servei en el futur cap a Sant Celoni pel nord i cap a Vilafranca del Penedès pel sud. En aquest sentit, ha explicat que des del departament estan pressionant el Ministeri de Foment perquè construeixi els intercanviadors de Cerdanyola del Vallès i Barberà del Vallès.

Estudiants satisfets

Els pocs estudiants de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) que aquest dilluns han agafat el tren que sortia de Granollers a les 9.31 h s'han mostrat molt satisfets amb aquesta nova línia. La Míriam Castanyer, que és de Santa Maria de Palautordera, explica que ara ja no haurà de fer transbordament a Montcada i Reixac. El Samuel Sánchez, estudiant de Física i veí de Sant Celoni, diu que ara podrà arribar a la universitat amb mitja hora. Tot i així, lamenta que només passin trens cada hora.

LA FRASE

La redacció de l'estudi executiu, encara pendent, és el primer pas per fer el desdoblament
Lluís Recoder
conseller de territori i sostenibilitat

Nova línia de Rodalies a les comarques gironines

Potenciar el servei de Rodalies. Aquest és l'objectiu de la Generalitat que a les comarques gironines es concretarà abans de final d'any amb els primers trens que circularan en període de proves i que arribaran fins a Blanes, on actualment l'estació s'està remodelant. La intenció que es té és que el nou servei estigui plenament operatiu a partir del 2012.

Es podrà viatjar des de Portbou i fins a Blanes, amb trens que circularan cada hora amb enllaç de Blanes a Figueres i amb parada a totes les estacions i l'extensió entre Figueres i Portbou cada dues hores. El govern assegura que “s'aposta clarament” per aquest corredor.

El nou servei que es planifica suposa recuperar una part de l'antiga línia que anava fins al Maresme i amb la qual també es podia viatjar fins a Barcelona. Fa uns vint anys, però, es va optar per suprimir-la i potenciar les connexions per l'interior. El problema derivat és que cal canviar de tren a Maçanet-Massanes si es vol anar fins a Blanes o fins algun punt del Maresme, amb el greuge afegit que les diferents freqüències fan que les esperes per agafar un altre tren siguin llargues.

El secretari de Territori i Mobilitat del govern català, Damià Calvet, afirma que per ara s'ha optat perquè el nou servei arribi fins a la ciutat de Blanes tot i que en un futur es podria ampliar o millorar la cobertura. “No és senzill, ja que hi ha condicionants tècnics i serveis creuats, per això d'entrada el que volem és crear un servei de Rodalies que millori els enllaços dins de les comarques gironines”, indica Damià Calvet.

m. cabrija

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.