La Generalitat firma avui el traspàs de rodalies amb la mirada fixada en els regionals

No es descarta que Chaves i Saura tractin la gestió aeroportuària, compromesa pel ministre Blanco per abans d'acabar l'any

El tripartit tanca el 2009 amb rodalies sota el braç. No solament la gestió del servei, sinó també el que ha retardat fins avui l'acord: el compromís que l'Estat assumirà anualment el dèficit del servei. En el cas del 2010, es calcula que seran 117 milions d'euros. La setmana passada el conseller Antoni Castells i la ministra Elena Salgado van tancar a la comissió mixta d'afers econòmics aquest acord i aquest matí és el moment de la firma del traspàs. Serà al Ministeri de Política Territorial, amb Chaves i Saura presidint l'acte. També seran presents a la reunió de la comissió mixta membres dels grups polítics amb representació al Parlament i representants de la societat civil, a més del secretari d'estat de Cooperació Territorial, el delegat del govern espanyol a Catalunya i diversos càrrecs del Ministeri de Foment. La trobada servirà també per signar dos convenis de coordinació, amb Renfe –per crear un òrgan mixt mentre no expira el contracte programa– i amb Adif, com a propietària de la infraestructura.

El traspàs serà efectiu l'1 de gener, però l'Estat va signar un contracte amb Renfe que s'acaba al final de l'any que ve, de manera que no serà fins al 2011 que la Generalitat no haurà de decidir si canvia d'operadora. Al llarg d'aquest any que comença, doncs, s'haurà de negociar amb Renfe si continua com a adjudicatària del servei. D'aquí a dos dies, però, el govern ja tindrà l'autoritat per triar les tarifes, les freqüències, els recorreguts i els horaris del servei.

Amb rodalies pactat, ara el tripartit abordarà la segona ofensiva ferroviària i intensificarà el reclam del traspàs dels trens de mitjana distància, tal com recull l'Estatut, una qüestió que podria sortir en la reunió bilateral d'avui. La carta catalana, en l'article 169, determina que «correspon a la Generalitat la competència exclusiva» sobre els transports en ferrocarril «que transcorrin íntegrament dins el territori de Catalunya, amb independència de la titularitat de la infraestructura».

L'aeroport hi planarà

Malgrat que la reunió en principi està convocada per tractar monogràficament el traspàs de rodalies, tampoc no es descarta que aparegui un dels cavalls de batalla del govern, també relacionat amb infraestructures, i de plena actualitat, com és la gestió de l'aeroport del Prat, encara que no sigui una qüestió recollida en l'Estatut. De fet, el ministre de Foment, José Blanco, es va comprometre fa quinze dies a tancar el nou model aeroportuari abans d'acabar l'any. La gestió quedaria en mans d'una societat mercantil integrada per l'Estat, les comunitats autònomes, les cambres de comerç i els ajuntaments, però Blanco no en va concretar el repartiment percentual, és a dir, si Catalunya tindrà un paper preponderant a l'hora de conformar una majoria en aquesta societat o, com a alternativa, si s'articularà un sistema de vot en què el territori sigui «decisiu». L'executiu espera una millora substancial respecte a la proposta que l'agost del 2008, l'aleshores ministra Magdalena Álvarez, preveia per a la Generalitat solament un 19% de la societat, reservava el 30% per a mans privades i la majoria per a Aena.

D'altra banda, a l'anomenada carpeta catalana s'arrosseguen altres fronts oberts, com ara el traspàs de les beques, pendent des del febrer de l'any 2006, que salta de reunió bilateral en reunió bilateral i no es concreta més enllà de la promesa de tancar-la «en poc temps», tal com deia la ministra de Ciència i Innovació, Cristina Garmendia al febrer. El govern tampoc no descarta que es posi sobre la taula el traspàs de la titularitat de les biblioteques provincials de l'Estat.

Catalunya reclama la mitjana distància per abans del 2012

Tot i que l'Estatut no distingeix entre regionals i rodalies, els trens de mitjana distància van caure de la negociació amb l'Estat. El pacte nacional d'infraestructures, signat l'octubre passat, dóna alguna pista del tempo amb què es treballa des de Catalunya per assumir els regionals –la decisió final és a les mans de La Moncloa–: el text recull que s'impulsarà el traspàs amb l'objectiu que sigui possible «abans del 2012». CiU, el PP i la patronal Foment del Treball es van excloure del pacte. Els convergents reclamaven al tripartit que negociés conjuntament la transferència de rodalies i regionals. És per això que troben «amputada i parcial» la cessió del dia 1 de gener. Segons dades de la federació, el 54,2% dels trens de mitjana distància que circulen a Catalunya són anteriors al 1975, fet que porta CiU a qualificar-los de «ferralla». Pels convergents, les freqüències horàries de pas dels regionals no han variat en vint anys i cada setmana hi ha com a mínim una incidència que causa retards d'entre 10 minuts i 3 hores. El maig passat, PSOE i CiU van aprovar al Congrés instar el govern estatal a fer efectiu el traspàs dels regionals.

El Sindicat Ferroviari amenaça amb una vaga si no es manté la plantilla

El sindicat ferroviari SF-Intersindical ha amenaçat d'«activar» les vagues que havia ajornat si amb el traspàs de la gestió de rodalies no es garanteix la «integritat» de la plantilla. El sindicat, que assegura que no s'oposa a la cessió de la competència a la Generalitat, defensa que sigui Renfe qui continuï prestant el servei un cop rescindeixi el contracte programa signat amb l'Estat, i que acaba a finals del 2010. El sindicat busca el compromís que Renfe no se segregui ni que es creï una altra empresa ferroviària catalana per a rodalies, amb l'objectiu que es mantingui tota la plantilla dins l'empresa. A més, denuncia que poc abans que els governs català i espanyol tanquin avui el traspàs de rodalies, no s'hagi negociat amb els sindicats. Per SF-Intersindical, la falta de diàleg amb els dos executius i Renfe-Operadora incompleix l'acord tancat amb el Ministeri de Foment el juny passat, i pel qual es van congelar les protestes dels treballadors. El pacte garantia la constitució d'una taula de negociació i seguiment en què els sindicats hi tenien cadira i manifestava la predisposició dels dos executius perquè sigui Renfe qui continuï prestant el servei a partir del 2011.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.