Rodalies, un servei gestionat per fi des de la proximitat
Des de l'1 de gener, la Generalitat gestiona el servei de rodalies de Renfe a la regió metropolitana de Barcelona gràcies a un dels traspassos més importants dels darrers 30 anys. Catalunya, doncs, afronta un any clau per demostrar el que en altres camps, com la política municipal, és una obvietat: que la gestió més propera a l'administrat és la millor. D'entrada, perquè el govern coneix més bé que cap altre quines són les necessitats, i les mancances, del transport públic ferroviari al país. I, en segon lloc, perquè el govern més proper és el que ha de respondre més ràpidament en situacions de crisi, i, per tant, s'esforçarà a millorar el lamentable servei d'informació a l'usuari que té Renfe. De fet, aquesta serà una de les prioritats del govern, millorar el servei d'informació a l'usuari, juntament amb la puntualitat i la neteja. Són punts clau, però també ho són les obres. Desenes d'anys de deixadesa han provocat que la xarxa de rodalies sigui obsoleta i que les seves mancances facin gairebé impossible millorar les freqüències de pas. Ara, la Generalitat ha assumit els trens, i no pas les vies, i per tant no té competències sobre l'ampliació de la xarxa, un punt tan clau per millorar el servei com la puntualitat i la neteja. Però aquest és un primer pas. Al darrere ha de venir el traspàs integral de la xarxa i també dels trens regionals, i l'alta velocitat catalana, element que encara no s'ha posat ni sobre la taula. En tot cas, doncs, un element clau perquè aquest primer any de les rodalies de Barcelona sota la gestió de la Generalitat sigui positiu és la lleialtat del Ministeri de Foment, l'altre cogestionador de la xarxa. I amb la pujada de preus no s'ha començat pas amb bon peu.