Comunicació

NÚRIA ESCALONA

PUBLICISTA

“A la xarxa, ens hauríem de considerar com una marca”

És respectable que algú no vulgui ser gaire actiu a internet, però em sap greu dir que hi acabarem tots a dins
Digitalk, el títol del seu llibre, fa referència al context comunicatiu actual, on gràcies a internet i les noves tecnologies la conversa és permanent. Això és bo?
No necessàriament, però és evident que té coses bones. En qüestions de publicitat, per exemple, ens dóna la possibilitat d'interactuar amb les marques, ser escoltats i tinguts en compte. La comunicació ja no va només en un sentit i això lliga amb el màrqueting directe, sobre el qual David Ogilvy ja va teoritzar als anys seixanta.
Si tothom parla, això pot semblar una olla de grills...
Sí, i hi pot haver missatges que no aportin res, com ara els mems d'internet, però les imitacions o cadenes que no aporten res ja existien d'alguna manera abans de la xarxa.
Com es destrien els missatges interessants dels interessats?
Tot això és tan nou i hi ha un ventall tan ampli de possibilitats que el que hem de fer és una dieta mediàtica o de xarxes socials. De la mateixa manera que no podem menjar sense parar, hem de tenir clar que no podem seguir-ho tot ni tothom, així que cal triar el que ens interessa per no acabar infoxicats.
La infoxicació és quan un es veu superat per una allau d'informació?
Exacte, és un concepte que ja fa un temps que funciona, i a Bellvitge hi ha una unitat que es dedica a tractar aquests símptomes.
Amb aquest panorama comunicatiu, les firmes comercials es deuen estar fregant les mans, i més encara amb el potencial dels mòbils...
Sí. A la xarxa estem donant constantment informació a les empreses i el mòbil és un gran canal, perquè facilita la microsegmentació de públics. Crec que arribarà un punt en què una firma detectarà que estàs passant a prop d'una de les seves botigues i t'enviarà una oferta per comprar només en aquell moment.
I hi haurà alguna possibilitat d'evitar aquestes comunicacions?
Sospito que no, que estarem constantment exposats, però també estem exposats a milers d'impactes publicitaris quan anem pel carrer. Tenint en compte que cada cop més empreses i administracions deriven els seus tràmits i serveis a la xarxa, en el futur haurem de ser-hi tant sí com no. Encara que t'hi resisteixis, el contacte arribarà en un moment o altre.
Les institucions sembla que no van tan avançades...
Moltes només són actives a les xarxes socials en hores d'oficina i això topa amb el concepte de la xarxa, oberta 24 hores. Haurien de donar resposta també a la nit, i això està equiparant els comunity managers, que alguns tenen en un pedestal, amb els telefonistes.
I, com a individus, quina ha de ser la nostra actitud en la comunicació digital?
Jo sempre recomano que, abans que algú altre parli sobre tu, tens l'oportunitat de parlar per tu mateix i agafar la veu. Això sí, si hi ha alguna cosa que no vols que se sàpiga, no la diguis a la xarxa. Al principi, molta gent no tenia això en compte i ara estan tenint problemes amb la seva reputació: moltes empreses t'investiguen a la xarxa abans de contractar-te, així que hi ha gent que fins i tot s'ha hagut de canviar de nom.
Aquí el problema és que ningú ens ha ensenyat què podem fer ni com ho podem fer...
Exacte, estem funcionant per assaig error, però alhora és també un repte. Aquí la clau és ser honest i ser a la xarxa com ets a la vida real.
En el seu llibre proposa alguns mètodes per ser més eficaços.
Bàsicament, ens hauríem de considerar com una marca, estudiar quins són els nostres objectius i valorar els canals que ens interessen més per aconseguir-ho. No cal ser a totes les xarxes socials, sinó a les que ens convenen. Tenir el mateix avatar a totes, per exemple, és bàsic per fer que la imatge de marca quedi. A més, caldria buscar algun tret distintiu que ens fes únics.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.