El núvol de cendra d'un volcà islandès fa alterar greument el trànsit aeri europeu

Una seixantena de vols entre Catalunya i països del nord d'Europa s'han hagut de cancel·lar

Les cendres expulsades pel volcà islandès van arribar a l'altura a la qual solen volar els avions comercials, que poden resultar danyats si hi entren en contacte. El núvol volcànic es va anar desplaçant i estenent en direcció sud-sud-est, i l'Agència Europea per a la Seguretat en la Navegació Aèria (Eurocontrol) no descartava que altres països es puguessin veure afectats avui. En total es calcula que un 15% dels vols europeus es van haver de cancel·lar ahir. Els vols de les principals rutes transatlàntiques van arribar amb poc retard, encara que a mesura que el fum s'anava estenent es van haver d'anar desviant les aeronaus cap al sud. Això va provocar ahir nombrosos retards en els vols i trastorns en quasi tots els països europeus.

Ryanair, la més afectada

La companyia irlandesa Ryanair va ser la més afectada per les cancel·lacions. A l'aeroport de Girona va suprimir 11 vols, la majoria amb destinació a aeroports com ara els de Liverpool, Londres-Stansted i East-Midlands, i dos més amb destinació a les seves destinacions a Suècia.

A l'aeroport de Reus Ryanair va cancel·lar dos trajectes a Glasgow i Luton.

A l'aeroport del Prat, Easy Jet va anul·lar nou vols; British Airways, quatre que connectaven Barcelona amb Heathrow. En total 16 rutes es van veure afectades per culpa de la cendra. A tot l'Estat espanyol es van cancel·lar 466 vols cap al nord d'Europa. Entre altres aeroports afectats hi va haver també vols anul·lats a Barajas, Palma, València, Alacant, Eivissa, Màlaga, Almeria, Tenerife Sud, Múrcia, Granada i Santander.

El perill per a la navegació aèria

L'efecte de la cendra en suspensió sobre les turbines dels avions depèn de factors com ara el tipus de motor, la concentració i composició del núvol o el temps d'exposició. Però en general els problemes que pot ocasionar són tres. El primer és el fet que las cendres volcàniques solen tenir un punt de fusió, que estaria al voltant de 1.100 graus centígrads, inferior a les temperatures de funcionament dels motors a reacció, que serien uns 1.400 graus. Això provoca que la cendra es fongui i s'adhereixi a diferents parts del reactor, i pot provocar una pèrdua de potència o fins i tot l'apagada del motor. Les cendres, també, en ser abrasives, desgasten alguns elements del motor, com les pales del rotor, cosa que fa que les turbines perdin rendiment. Les cendres en suspensió també poden tapar alguns elements que afectin al correcte funcionament de l'avió, com per exemple els sistemes de pressió, i provoquin indicacions incorrectes de la velocitat de l'aeronau.

Indignació i cues per reclamar

acn

Centenars de viatgers es van acumular davant els taulells de reclamació de l'aeroport de Girona per buscar una manera alternativa de fer el viatge o demanar el reembors dels diners. A la cua s'hi van viure moments de tensió i fins i tot hi van haver d'intervenir agents dels Mossos per calmar els ànims. Alguns dels viatgers feia més de dues hores que feien cua i hi va haver empentes quan alguns van intentat passar al capdavant de la fila. «Només hi ha dos taulells i quatre persones per atendre centenars de reclamacions», va criticar Giuseppe Termini, que feia cua des de les onze del matí i a dos quarts de dues encara no l'havien atès. Aquest home de nacionalitat italiana viu a Liverpool i havia passat uns dies de vacances a l'Escala. «Entenem que és una situació imprevisible, però això no treu que l'atenció que hem rebut sigui tercermundista», va dir Termini.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.