Societat

transports

Guerra Estat-Generalitat per la rebaixa del 5% de Rodalies

Recoder manté que l'Autoritat del Transport Metropolità no abaixarà el preu del bitllet de tren si no ho paga el govern espanyol

Blanco desautoritza Nadal i retreu a Catalunya i Madrid que “es neguin” a reduir les tarifes

Si no hi ha un miracle d'aquí a diumenge, els catalans continuaran pagant dilluns el mateix pel bitllet de tren de rodalia i de mitjana distància. Si més no, això és el que asseguraven ahir des del Departament de Territori i Sostenibilitat després de l'enrenou monumental que hi va haver sobre l'ordre del Ministeri de Foment d'abaixar les tarifes del transport públic.

Joaquim Nadal, portaveu del PSC al Parlament i exconseller de Política Territorial i Obres Públiques, va encendre la metxa de la polèmica dimarts quan va donar per fet que la rebaixa del bitllet de Rodalies a Catalunya aniria a càrrec de l'Estat tal com –segons l'exconseller– preveia l'acord de traspàs dels trens de rodalia entre l'Estat i la Generalitat. Ahir mateix, però, el ministre de Foment, José Blanco, va desautoritzar Nadal i va demanar a Catalunya i Madrid “per què es neguen” a abaixar el preu dels bitllets de transport públic justament ara que cal aplicar mesures d'estalvi energètic.

“Ho farem amb molt de gust si ho paguen ells [l'Estat]”, va contestar el conseller de Territori i Sostenibilitat Lluís Recoder. El cost de la rebaixa del 5% són 26 milions d'euros. Des del seu departament es va tornar a recordar que el govern estatal ha retallat en un 22,5% la seva aportació al preu del bitllet de transport a l'àrea metropolitana de Barcelona, mentre que les altres administracions les han incrementat, i es va remarcar que dels 4.000 milions d'inversió previstos en el pla de Rodalies de l'any 2008 al 2015, només se n'han invertit 306.

Una rebaixa en el preu del bitllet dels trens de rodalia i mitjana distància, a Catalunya, a més, implicaria també un descens de les tarifes del metro i l'autobús, ja que el sistema tarifari és integrat. Tot plegat, un problema afegit per a les administracions, que malden per contenir el dèficit, i una decepció per als usuaris que confiaven a pagar menys després d'anys de pujades de preus per sobre de l'IPC.

Atès aquest panorama, l'alcalde de Barcelona, que es juga el càrrec d'aquí a pocs mesos, va demanar ahir als governs català i espanyol que es posin d'acord per no quedar al marge de la rebaixa.

Si paguen ells, la Generalitat i tot el sistema de transport públic aplicaran els descomptes
Lluís Recoder
conseller de territori
Catalunya i Madrid hauran d'explicar als ciutadans per què es neguen a abaixar els preus del transport
José Blanco
ministre de foment

Recels per l'estalvi en enllumenat

El president de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), Manuel Bustos, va
criticar ahir la “improvisació” en l'acord entre el Ministeri d'Indústria i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) per canviar l'enllumenat públic i aconseguir un estalvi energètic del 42%. Bustos va assegurar que les mesures que proposa el govern espanyol no representen “res de nou” per als ajuntaments de Catalunya,
ja que fa molt de temps que
els consistoris estan fent
“un esforç extraordinari
d'inversió” per aplicar me-
sures en aquest sentit.

L'alcalde de Sabadell va remarcar que en un moment en què els ingressos dels
municipis han baixat fins al punt de “tenir limitació per endeutar-se”, no hi ha “recursos” per atendre les mesures d'estalvi de consum
de manera “accelerada” tal com pretén l'executiu. Bustos va advertir del risc que Madrid aprovi les mesures anunciades sense un fons adequat per finançar-les.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.