Societat

El nou bitllet del transport, més barat, entrarà en vigor a l'abril

El govern de l'Estat pagarà 6,75 milions a Catalunya per la rebaixa a rodalies i bitllets integrats

Madrid ingressarà 10,2 milions i Astúries, 320.000 euros, com a compensació

La guerra del bitllet s'ha acabat. L'Estat i el govern de Catalunya han arribat a un acord que es farà efectiu l'1 d'abril que ve i que suposarà un descompte del 5% en el preu de tots els bitllets integrats al transport metropolità de Barcelona, així com en tots els títols de Renfe, siguin rodalies o regionals.

El compromís del govern espanyol anunciat ahir és de posar damunt la taula 6,75 milions d'euros per compensar durant els tres pròxims mesos el descompte en el bitllet, ja que la rebaixa s'aplicarà només fins al 30 de juny.

Aquesta mesura s'impulsa amb la intenció de fomentar el transport públic i reduir el consum de carburant. Tot i això, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va manifestar ahir la seva discrepància en aquest planejament assegurant que “la rebaixa del bitllet no incentivarà l'ús del transport públic”. La pretensió inicial del govern de l'Estat era que la Generalitat fes front al cost que comportarà el descompte tarifari, fet que va topar amb el rebuig del govern català des del primer moment, tal com va avançar aquest diari. La negociació establerta des d'aleshores entre les dues parts ha acabat amb l'acord anunciat ahir, i que endarrerirà un mes la rebaixa al transport públic respecte a altres zones de l'Estat. En el terreny dels números concrets, el descompte suposarà que el títol més utilitzat, la targeta T-10 d'una zona, passi de costar 8,25 euros a costar-ne 7,85.

L'acord de les tarifes es va prendre en una reunió amb Catalunya i també amb Madrid i Astúries que va liderar el director general de Transport Terrestre, Manel Villalante i Llauradó. El Ministeri de Foment va publicar un comunicat en què detallava el repartiment de la factura. L'oferta a Madrid per compensar la rebaixa del 5% és de 10,2 milions, i a Astúries és de 320.000 euros. Segons Foment, es tracta només d'una “estimació inicial” perquè “dependrà del nombre de viatgers que efectivament utilitzin aquests serveis durant els tres mesos en què, en principi, serà vigent la rebaixa del preu”.

Paradoxalment, la imprevisió del nombre de beneficiaris no priva el govern espanyol de calcular amb exactitud l'estalvi de la mesura per als viatgers, que, segons Foment, serà de 21 milions. Alhora, la previsió és consumir 5,9 milions de litres menys de carburant i evitar 2,2 milions de desplaçaments en automòbil en l'accés a grans ciutats.

2,2
milions de desplaçaments en automòbil a les grans ciutats preveu evitar el govern de l'Estat amb el seu pla.
El descompte en el preu del bitllet no servirà per incrementar l'ús del transport públic
Lluís Recoder
Conseller de Territori

Un descompte i moltes incògnites

Les noves tarifes del transport neixen amb la incògnita de saber quin serà el temps de vigència del descompte. El govern espanyol ha anunciat que la rebaixa es mantindrà fins al 30 de juny, però no es descarta que es pugui ampliar el termini, en funció de les necessitats d'estalvi que es considerin oportunes. Sí que queda clar que la rebaixa no s'aplica en el bitllet simple del metro i bus, ja que aquests no tenen la categoria de títol integrat, que permet fer el transbordament entre mitjans de transport sense tornar a pagar. Un altre títol de transport en què tampoc no es modificarà el preu és la T-12 per als infants, la targeta pensada per facilitar la mobilitat dels nens de fins a 12 anys. Aquesta targeta costa 35 euros, però són diners que es cobren en concepte de cost d'emissió i gestió, i no en concepte de preu de bitllet del transport.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.