Societat

infraestructures

El govern vol tenir veu per defensar a Europa l'eix mediterrani

La Generalitat ha demanat a la Comissió Europea que l'inclogui en la xarxa transeuropea de transport

El govern de la Generalitat ha demanat oficialment a la Comissió Europea que inclogui el corredor mediterrani ferroviari en l'anomenada xarxa transeuropea de transport –de la qual el 4 de maig es va iniciar el procés de consultes per a la seva revisió–, fet que facilitaria l'arribada de finançament europeu per construir-lo. La proposta catalana demana un eix amb doble via d'ample internacional, exclusiu per a mercaderies, que connecti els ports de Barcelona, Tarragona, Castelló, València i Algesires i els enllaci amb el corredor francès del Roine, dins d'una xarxa transmediterrània més àmplia que connecti les rutes entre Àfrica i Europa.

El govern català, de fet, voldria més protagonisme de les regions europees en la presa de decisions sobre projectes d'infraestructures, i per això també ha proposat a la Comissió que els estats les hagin de consultar abans de fixar la seva postura davant de la UE. En aquest sentit, la Generalitat també proposa que, per augmentar-ne l'atractiu per a les administracions que han d'executar-les, el finançament d'inversions emmarcades en projectes transeuropeus d'alt valor afegit no computi com a dèficit públic. La xarxa transeuropea ara no inclou el corredor mediterrani –sí en canvi un nou eix transpirinenc entre Saragossa i Tolosa–, si bé el govern de l'Estat s'ha compromès oficialment a defensar-lo com a prioritari en el marc de la revisió.

El lobby empresarial Ferrmed, que aquests dies té un estand per defensar el corredor a la Fira Inno Trans 2010 de Berlín, ha demanat a Foment que defensi la proposta “oficialment” i “per escrit”, després de les reiterades promeses fetes pel ministre José Blanco. El seu president, Joan Amorós, assegura que el comissari Siim Kallas ha reiterat aquests dies que està “completament d'acord amb la proposta”, i constata a més que la Comissió “ha fet una consulta sobre com cal definir la xarxa prioritària europea, i els criteris són calcats als que Ferrmed pretén”. La Cambra de Barcelona ha celebrat precisament els criteris d'eficiència i productivitat en les infraestructures adoptats per la UE, i ha reclamat al ministeri “celeritat i consens” per impulsar l'eix mediterrani.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.