Infraestructures

Barcino supera la Diagonal amb més de mig túnel fet

La tuneladora del TAV ja ha salvat el doble gir del gran eix barceloní i fa la parada de manteniment al pou de Provença amb Bruc

Al ritme actual, l'excavació s'acabarà a l'estiu

La tuneladora Barcino que excava el túnel del tren d'alta velocitat (TAV) entre la Sagrera i Sants ja ha deixat endarrere el carrer Mallorca i la Diagonal i enfila els darrers 2,2 quilòmetres del carrer Provença. Superada la Diagonal, a la tuneladora li queda menys de la meitat de l'excavació perquè ja té fets 2,8 quilòmetres de túnel i li falten menys xamfrans de l'Eixample dels que ja ha excavat. L'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) anunciava ahir que Barcino ha arribat al pou de la cruïlla de Provença amb Bruc, on fa la tercera parada de manteniment per revisar tots els equips de la màquina. Al ritme mitjà actual de 14 metres excavats cada dia, Barcino hauria de treure el cap pel pou d'atac d'Entença l'estiu vinent. Un cop reprengui la perforació des del pou de Bruc, només li quedarà una parada tècnica al pou d'Enric Granados. Tot i que el Ministeri de Foment no descarta totalment que es construeixi un altre pou de camí cap a Sants, avui per avui no està previst.

Si el manteniment de la tuneladora a Bruc no difereix massa del que es va fer al pou de Padilla, Barcino podria estar a punt per reprendre la marxa en tres setmanes. En poc temps passarà pel subsòl adjacent a la Pedrera, situada a només tres xamfrans. La pantalla de pilons per reforçar el terreny subterrani a tocar de la Casa Milà haurà d'estar acabada abans que arribi la tuneladora. En aquests moments, Barcino està situada a una fondària de 31 metres des de la superfície de l'Eixample. El túnel de Bruc té un diàmetre de 19,7 metres i una fondària de 35. Un cop la tuneladora hagi marxat, el pou s'habilitarà com a sortida de ventilació i d'emergència per a la fase futura d'explotació del túnel.

Barcino va començar l'excavació al pou d'atac, entre els carrers Mallorca i Biscaia, fa nou mesos. Aquest agost es va aturar al pou de Padilla, per passar la segona revisió abans d'excavar el tram de la Sagrada Família. Al ritme actual i, si no hi ha imprevistos, Foment tindrà un any llarg de marge per instal·lar vies i equipaments i fer les proves de circulació per poder posar el túnel en servei el 2012.

LA XIFRA

2.290
metres li queden
per perforar a la tuneladora fins al carrer Entença, menys de la meitat dels que ja s'han construït.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.