Economia

PARTICIPACIÓ

ESTUDIANT EN PRÀCTIQUES

“L'Ajuntament ha aconseguit que tinguem un poble que fa pena”

Entrevista a Lluís Torrents, president de l'Associació de Botiguers, Comerciants i Industrials a Mas Rampinyo, de Montcada i Reixac

Aquest Nadal les tres associacions de botiguers de Montcada i Reixac –Montcada Centre Comerç, Associació de Comerciants de Can Sant Joan i Associació de Botiguers, Comerciants i Industrials a Mas Rampinyo– s'han posat d'acord per treballar conjuntament en una campanya anomenada Comprar a Montcada i Reixac per Nadal té premi. Lluís Torrents, president de l'Associació de Botiguers, Comerciants i Industrials de Mas Rampinyo parla d'aquesta campanya i de la relació dels botiguers del poble amb l'Ajuntament, entre d'altres temes.

Com va néixer la campanya?

Fa uns sis mesos ens vam reunir per primera vegada els presidents de les tres associacions de comerciants locals. Més tard en van venir d'altres. En aquestes reunions vam decidir treballar conjuntament. Aquest és un fet important, ja que feia molts anys que no es feia així. A partir d'aquí, vam començar a treballar per potenciar les coses que funcionaven de cada barri i treure les que no funcionaven. També vam pensar escriure un comunicat a l'Ajuntament per queixar-nos d'un seguit de qüestions, el qual finalment no hem enviat. Però el que sí que hem tirat endavant és aquesta campanya, que va començar el passat 9 de desembre.

En què consisteix exactament?

En aquesta campanya hi ha 50.000 butlletes repartides pels diferents comerços del poble, les quals s'obtenen comprant en aquests comerços. Les butlletes se sortejaran el dia 9 de gener al Kursaal, en un acte en el qual participarà el grup Jym's amb una sèrie de balls. El primer premi és una motocicleta Oliver City; el segon, un televisor; el tercer, una bicicleta de muntanya; el quart, una consola Wii i el cinquè, una nit d'hotel per a dues persones gentilesa de Sercotel Ciutat de Montcada. D'altra banda, també se sortejaran 10 vals de compra de 50 euros per comprar a qualsevol comerç associat a les tres associacions.

Ara que ens trobem a la meitat de la campanya, quina acceptació té?

L'acceptació està sent correcta. Als comerciants els agrada la idea del sorteig conjunt entre les tres associacions i a la gent li agraden aquests regals tan suculents.

Tot i això, la crisi està passant factura?

Sí, les vendes han baixat entre un 10 i un 15% respecte l'any passat. Encara que l'origen d'aquesta campanya no té res a veure amb la crisi. I s'ha de dir que aquesta campanya és 100% de les tres associacions, tot i que l'Ajuntament hi ha aportat alguna cosa.

Els botiguers senten que tenen el suport de l'Ajuntament?

No, no tenim gens de suport de l'Ajuntament. Vam tenir una reunió amb una empresa de senyalització i la persona de l'Ajuntament va arribar tard. A més, és una persona que pròximament deixarà el càrrec. El senyor Paredes, regidor de Comerç, i el senyor Maresme, president de l'Àrea Econòmica, no s'hi van presentar. Els de l'empresa de senyalització no sabien ni què havien de fer.

Veig que gaire contents amb l'Ajuntament no ho estan, vostès.

L'Ajuntament ha fet coses per tapar boques. Per passar l'estona i cobrar un sou a final de mes. Han fet l'Aqua, la Biblioteca Elisenda de Montcada o el pavelló nou, però en unes condicions que no són les millors i deixant de banda coses que eren més necessàries però que cridaven menys l'atenció. Montcada és un poble difícil perquè està molt disgregat a causa de les carreteres, autopistes i vies de tren que la travessen. Els polítics que hem tingut aquests anys no han ajuntat els barris. No hi ha un eix comercial. La ciutat ha crescut cap enfora i s'ha descuidat unir-la. No tenim un centre clar. A més, tenim unes entrades al poble que són les mateixes que fa 40 anys. D'altra banda, la senyalització és molt precària. Per exemple, per arribar al meu barri, Mas Rampinyo, una persona que no ho coneix ho té molt difícil. Gairebé no hi ha senyalització que t'indiqui com hi pots arribar. Ara que han soterrat la C-17, l'Ajuntament no s'ha preocupat que l'empresa que pertoca assenyali per on s'entra al barri. Hi ha hagut deixadesa. I tot i el soterrament, no s'han facilitat com pertocaria les vies per arribar a Mas Rampinyo. S'ha de donar molta volta i les vies d'entrada són molt precàries i sense senyalitzar. Els camions han de passar per uns llocs molt complicats.

...

L'Ajuntament ha convertit Mas Rampinyo en una península. La gent gran ha de fer uns esforços molt grans per poder desplaçar-se amb transport públic per Montcada. A Montcada tenim els recursos per tenir un bon servei públic, però no els utilitzem bé. El carril bici que estan fent ara està mal fet, mal planificat. Han llençat els diners. D'altra banda, la il·luminació de Nadal està mal ubicada i s'ha inaugurat amb retard en alguns barris. I els tres grans centres comercials del poble estan mal situats. L'Ajuntament ha especulat amb el sòl. A Cèsar Arrizabalaga, l'anterior alcalde, qui li feia ombra se'l treia de sobre. I ara a la nova alcaldessa li han fet un gol per l'escaire. Tot i això, he de dir que s'han fet algunes coses bé. No és que Arrizabalaga ho hagi fet malament, però s'ha acabat tornant un faraó. A més, vas a parlar amb ells i a queixar-te, i no t'escolten. Ara fan cartells per promocionar el comerç local, quan ells mateixos l'han ensorrat. Les tres associacions de comerciants fem el que podem, però si no ens escolten no hi podem fer res. En definitiva, tenim una ciutat molt desmanegada. Tenim un poble que fa pena. Això sí, ara que vénen les eleccions voldran sortir a les fotografies i sortiran idees noves.

El comerç a Montcada i Reixac és rendible?

Qualsevol negoci, si te l'estimes i hi passa gent és rendible. El que passa és que tota botiga que es tanca s'obre amb propietaris xinesos o pakistanesos que venen un producte més econòmic però de menys qualitat. Llavors els que venem qualitat hi perdem. La gent ha de valorar el preu de les coses en funció de la qualitat. Tot i això, crec que la competència és bona. La qüestió és que cadascú pugui aportar serveis al ciutadà en el seu terreny. Per mi, com més botigues obrin al poble millor. Però el comerç no pot ser atractiu si l'Ajuntament posa traves a la gent.

Tenen la sensació que els ciutadans de Montcada i Reixac surten a comprar a fora perquè creuen que hi ha productes que al poble no els poden trobar?

Montcada és un poble difícil, com ja he dit abans. No tenim un eix comercial establert. A més, tenim grans espais comercials a prop. Per exemple, La Maquinista a cinc minuts o plaça Catalunya a 15 minuts. Llavors, principalment la gent jove, prefereix anar a aquests espais en els quals, a més de trobar els productes que vol, hi pot trobar oci. La gent jove no té la percepció del cost de les coses. Però s'ha de pensar que la població està envellint i cada cop farà més falta el comerç proper, perquè la gent gran no pot fer grans desplaçaments. I aquest tipus de comerç l'estem enfonsant. Però penseu que fem esforços. A la meva botiga, per exemple, tinc 10 vegades més producte del que vendré. Fem això per tal que el ciutadà pugui tenir el servei que vol. Encara que no pot ser que el comerciant arrisqui en una cosa que no sap si vendrà.

Aquesta informació ha estat elaborada externament a la redacció del web per Sergi Escudero, estudiant en pràctiques de la Facultat d'Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.