El Congrés es compromet a endegar el traspàs dels regionals a la Generalitat

El PSOE també accepta, a instàncies de CiU i ICV-IU, quadruplicar les vies d'accés per millorar els trajectes fins a Barcelona

«Iniciar les converses necessàries amb la Generalitat encaminades al traspàs dels serveis de mitjana distància que discorrin íntegrament dins del territori de Catalunya» és el que haurà de fer el govern de l'Estat arran de l'acord aprovat dimarts per unanimitat al Congrés, que per primer cop insta específicament a entaular negociacions per a la cessió d'aquest servei. «Crèiem que la Generalitat negociaria conjuntament el traspàs de rodalies i regionals, perquè l'Estatut no ho distingeix, però com que no ho ha fet hem impulsat la moció», justificava ahir el portaveu adjunt de CiU al Congrés, Pere Macias. Ell mateix, de fet, posava de manifest que fins ara sols s'ha arribat a un principi d'acord per al traspàs de rodalies de Barcelona. «En cap moment es parla dels altres territoris, i si es vol crear una xarxa pròpia de rodalies al Camp cal rebre primer els regionals, i a partir d'aquí fer-ne la transformació», indicava.

El coautor de la moció, el reusenc Francesc Vallès –coordinador del grup del PSC a Madrid–, coincidia ahir que la moció consagra «l'aposta ferma i decidida per la priorització de la xarxa de mitjana distància a Catalunya», ja que hi suposarà «una acceleració de les inversions». Vallès constata que l'acord significa que «el tema dels regionals es posarà dins de la carpeta de la comissió bilateral», si bé admetia que es començarà a negociar ja en una segona fase, possiblement passat l'estiu, després que es concreti del tot el traspàs de rodalies.

Quatre vies a Barcelona

També és la primera vegada que Madrid, en la mateixa moció, assumeix la «planificació i execució d'ampliacions i quadruplicacions de vies d'accés a Barcelona», una idea molt reivindicada pels partits catalans que fins ara no tenia el suport de l'Estat. La proposta es concreta en una altra moció aprovada dimarts, i esmenada a instàncies d'ICV-IU, que parla de fer quatre vies d'ample ibèric entre Castelldefels i l'estació de Sants per als accessos sud, i entre Granollers i la Sagrera al nord, començant «per la previsió de l'ampliació necessària als túnels d'immediata execució a la zona de l'Hospitalet, i entre Montcada i Mollet». A partir d'aquí, el text fins i tot va més enllà i deixa oberta la porta a, mentre duri l'execució del pla de rodalies de Barcelona –fins al 2015–, «analitzar la possibilitat d'iniciar els estudis per a altres actuacions complementàries que permetin alliberar les infraestructures de rodalies dels serveis regionals». Tant Vallès com Macias i altres fonts consultades d'ICV, de fet, recordaven ahir que el compromís de quadruplicar vies «es fa sobretot per millorar els regionals», ja que d'aquesta manera podran reduir els temps de trajecte fins a Barcelona, per exemple d'un Catalunya Exprés des de qualsevol estació del Camp de Tarragona o les Terres de l'Ebre –ara sovint s'han d'aturar per donar pas a trens de rodalies que tenen prioritat– i fins i tot es podran plantejar un augment de les freqüències de pas.

Sis mesos per a rodalies

En qualsevol cas, el PSOE –a partir de la mateixa esmena d'ICV-IU– paral·lelament adoptava dimarts dos compromisos més. L'un, «dissenyar una nova xarxa de serveis regionals que pugui usar amb avantatge les duplicacions de via que s'abordaran i les quadruplicacions que es proposen». L'altre, «preparar i presentar, en el termini de sis mesos, propostes de millora i ampliació dels serveis ferroviaris convencionals als entorns metropolitans de Lleida, Tarragona, Manresa i Girona». És a dir, que l'Estat no sols es fa seu el projecte de crear unes rodalies pròpies al Camp, sinó que hi posa un primer calendari. En tots dos casos, si realment l'Estat pensa cedir les competències a la Generalitat, pot semblar un contrasentit que iniciï estudis com si hagués de millorar el servei ell mateix. Macias, però, defensa que no són pas resolucions contradictòries: «Mentre no es faci el traspàs, entenc que no podem badar, i s'han de començar a planificar coses.»

Accelerar el corredor mediterrani

Tots els grups també donaven molta importància ahir a l'aprovació dimarts per unanimitat, derivada del debat sobre l'estat de la nació, d'una moció que insta sense més demores a la construcció d'un corredor mediterrani d'alta velocitat en ample europeu per a viatgers i mercaderies. Després que fa un mes es posés a licitació la redacció de l'estudi informatiu, Vallès destacava el salt que aquest eix suposarà per a la mobilitat i la competitivitat de l'economia, trencant definitivament «la visió radial de les infraestructures a l'Estat». En la moció posterior amb CiU, el PSOE es compromet a «acotar al màxim els tràmits i terminis d'elaboració de l'estudi», si bé Vallès admet que serà difícil retallar tenint en compte que les clàusules de licitació parlen de 24 mesos. «El ministre sí que s'ha compromès a donar prioritat absoluta a accelerar les previsions d'obres a l'eix», recordava. CiU, precisament, portarà avui a votació una moció semblant al Parlament de Catalunya en favor de l'alta velocitat al corredor.

L'Estat modernitzarà les línies de Valls i Móra

Un altre compromís que ha assumit el PSOE és l'«execució de les obres de modernització, en els terminis més breus possibles», a diverses línies de regionals catalanes, entre les quals les dues que transcorren per l'interior de la demarcació: Móra-Falset-Reus, i Lleida-Valls-Barcelona. De fet, la primera ja s'incloïa en el protocol de col·laboració signat entre l'Estat i la Generalitat per al període 2006-2012, i s'hi havien consignat partides en alguns pressupostos de l'Estat, si bé Vallès admetia ahir que no s'hi ha actuat perquè el projecte «encara està en estudi informatiu». Macias, en tot cas, també reconeixia que «en totes aquestes línies ja hi ha altres resolucions aprovades, i s'hi han fet algunes actuacions, però molt a poc a poc, no es va a bon ritme». En aquest sentit, la nova moció serà «un instrument de control per marcar el govern i posar-ho en la seva agenda».

El que sí que anunciava Macias –després que en el seu dia es queixés de l'obsolescència de la flota de trens– és que l'Estat ja ha aprovat la destinació al servei de regionals, enguany mateix, de divuit trens nous de la sèrie 449, la més moderna de Renfe, que fins ara no circulava per les vies catalanes.

Sí a la connexió de vies

Amb l'aprovació d'una altra esmena d'ICV-IU, el govern estatal també s'ha fet seva una altra proposta inclosa en el Pacte Nacional d'Infraestructures: la connexió entre la línia convencional i la del TAV. El text assumit pel Congrés, així, insta a «dissenyar una xarxa de serveis intercity» sobre els eixos Tortosa-Tarragona i Reus-Tarragona-Barcelona, entre altres, «que aprofiti al màxim la nova xarxa ferroviària d'alta velocitat connectant-la amb la d'ample ibèric a través dels corresponents canviadors d'ample en punts estratègics del recorregut». Intercanviadors com el proposat a l'Arboç, perquè l'alta velocitat pugui entrar a Tarragona i Reus per la línia de la costa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.