Economia

La contra

Les fàbriques de Mataró

L'Institut Municipal de Promoció Econòmica engegarà el proper 19 de març una nova proposta turística en forma de ruta per redescobrir el patrimoni industrial local

Mataró havia estat per sobre de tot una ciutat industrial on el gènere de punt era el rei. Tot i que encara hi ha empreses que sobreviuen com poden i que s'han posat al dia, la capital del Maresme fa temps que va aparcar el tèxtil com a principal motor econòmic per deixar pas a una nova ciutat: la dels serveis. Amb l'objectiu de posar en valor aquest passat industrial i apuntar quines seran les noves fàbriques del segle XXI, l'Institut Municipal de Promoció Econòmica (IMPEM) va presentar ahir una nova ruta guiada, que s'afegeix a la cartera de productes turístics, per descobrir el patrimoni industrial local. Un recorregut que ha de permetre mostrar els inicis de la industrialització a Mataró i com el ferrocarril va impulsar-ne el creixement, conèixer algunes de les fàbriques més emblemàtiques de la ciutat, i entendre els processos d'elaboració del gènere de punt, l'evolució de les màquines que es van utilitzar, la importància del moviment obrer i el cooperativisme de començament del segle XX.

A banda de les visites obligades a la Cooperativa Obrera Mataronense –ara Nau Gaudí–, a la Nau Cabot i Barba, a la de Can Minguell o a la Fundació Vilaseca, que guarda una important col·lecció de maquinària de l'època, la ruta inclou també la que, segons l'alcalde, Joan Antoni Baron (PSC), ha de convertir-se en la nova fàbrica del futur: el Tecnocampus. De fet, del nou parc científic i de la innovació es podrà veure la incubadora d'empreses i les instal·lacions de Cetemmsa, el centre tecnològic de serveis especialitzat en la recerca aplicada de materials i dispositius intel·ligents aplicats, entre d'altres, al sector tèxtil.

El visitant curiós podrà comprovar com moltes d'aquestes antigues fàbriques tèxtils de finals del segle XIX tenen vida nova després d'anys d'oblit. Espais pensats per a la nova economia vinculada al coneixement, el talent o l'emprenedoria, la cultura o els serveis. “Aquests edificis van servir durant molt anys perquè els mataronins es guanyessin la vida i ara ho continuaran fent”, va subratllar Baron, que també va recordar que les sis fàbriques que estan incloses en el catàleg del patrimoni local ho estan no tant pel valor arquitectònic que conservessin, sinó precisament per “deixar testimoni del passat industrial de Mataró i poder-ho explicar a les futures generacions”.

La ruta es farà en autobús cada tercer dissabte de mes (cal fer la reserva i la inscripció a l'Oficina de Turisme de Mataró) i té una durada aproximada de tres hores. Està previst que la primera de les sortides es faci el proper 19 de març i que durant aquest any 2011 la proposta turística, que s'ha pogut definir, produir i impulsar amb el suport del Projecte Impuls del Servei d'Ocupació de Catalunya, sigui gratuïta.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.