Economia

opinió. President del Patronat de Turisme de la Diputació

La consagració de la diversitat cultural al turisme

Ara fa tot just 30 anys se celebrava el primer Dia Mundial del Turisme. Durant tres dècades, l'Organització Mundial del Turisme (OMT) ha aprofitat l'arribada del dia 27 de setembre per recordar el paper cabdal que l'activitat turística desenvolupa en l'evolució econòmica, social i cultural arreu del planeta, així com la seva responsabilitat en temàtiques com ara l'educació, la sostenibilitat, el desenvolupament econòmic, la solidaritat, la igualtat de gèneres, etc. Molt han canviat les coses al món des de la celebració del primer Dia Mundial de Turisme, i molt més que han de canviar en el futur. El turisme s'ha convertit, amb el pas dels anys, en un dels principals fenòmens socials del segle XXI, que pot fer realitat la convivència de la diversitat cultural, el desenvolupament sostenible i alhora la pau entre els pobles.

Cal recordar que el turisme és la indústria que mou més divises, una de les més important del primer món i una gran esperança per als països en vies de desenvolupament.

El turisme és un sector complex, perquè s'hi tracten persones i, per tant, cultures. És en aquest punt que els gestors de la indústria turística tenim una gran responsabilitat, ja que s'ha d'aconseguir un model de turisme global que no es converteixi en predador de cultures, sinó en un motor dinamitzador de les economies, els intercanvis culturals i els atractius de cadascun dels mercats. En un món cada vegada més globalitzat, el turisme és el principal mecanisme de coneixement i diàleg intercultural.

La gestió de la diversitat es fa fins i tot més necessària ara, especialment per l'increment del benestar i el poder adquisitiu dels països emergents de l'Àsia i de l'est d'Europa. Aquestes regions seran d'aquí a poc grans emissores de turistes, que tindran l'oportunitat de conèixer de primera mà les cultures del món occidental, entre les quals es troba la nostra. El mateix passarà a l'inrevés, ja que aquests països comencen a desenvolupar la seva indústria turística i a oferir destinacions altament interessants per als viatgers de la Unió Europea. Un bon plantejament conjunt de tots els països en aquests moments de globalització marcarà el futur model de la indústria turística i ajudarà a donar valor afegit a un sector que ja ha demostrat el seu lideratge en aspectes claus per al nostre futur global, com ara el respecte pel medi ambient i la defensa del patrimoni cultural.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.