Infraestructures

Sants es desconnecta

Les obres a l'estació afectaran rodalies, regionals i llarga distància del 4 al 27 d'agost

Els treballs interrompran la connexió per tren entre Barcelona i el Baix Llobregat

El dispositiu d'informació costarà 5 milions

Un últim esforç. I “disculpes i comprensió”, va afegir el tinent d'alcalde
d'Hàbitat Urbà, Antoni Vives, en la roda de premsa en què es van anunciar els treballs i les seves conseqüències. Això és el que
es demanarà del 4 al 27 d'agost als veïns i als
usuaris del servei de rodalies de Renfe per tal de completar les obres de cobertura dels accessos a l'estació de Sants, l'epicentre de la xarxa ferroviària. Perquè el mes vinent toca una de les etapes més delicades d'aquests treballs, que constitueixen, a més, el quilòmetre zero de la futura reurbanització de la zona.

Les obres de l'agost consistiran a substituir l'actual catenària flexible per 3.120 metres lineals de
catenària rígida, el mateix tipus que ja està implantat a la resta de Barcelona, i
a col·locar 14.000 m² de lloses de cobertura, prèvia instal·lació de més d'un centenar de bigues de 18 metres i 40 tones.

Una operació que obliga a interrompre les connexions ferroviàries entre Sants i les estacions de Bellvitge i l'Hospitalet, i que comportarà l'afectació més gran que es recorda a la xarxa de rodalies i una reorganització del servei d'una magnitud inèdita. Renfe ha calculat que seran uns 150.000 viatgers els que cada dia sentiran en carn pròpia les conseqüències d'aquest trabals, als quals cal sumar els dels trens
regionals i de llarga distància que passen per Sants i els que, venint del sud o anant-hi, hi tenen l'arribada o la sortida. Podria ser pitjor: qualsevol altre mes, la xifra de viatgers que fan servir alguna de les línies
de rodalies afectades arriba als 450.000 cada dia.

La dimensió del trasbals, i del repte de fer-hi front, es tradueix en la factura del desplegament informatiu muntat perquè tothom sàpiga de quin mal ha de morir, i que puja a 5 milions. És a dir, 3,5 cops més que els 1,4 milions
destinats a la substitució
de la catenària.

Alternatives

El forat negre ferroviari se salvarà amb transports alternatius ja existents o amb llançadores. Per exemple, qui vulgui anar a Sants venint del Baix Llobregat, pot baixar a l'estació de Cornellà i agafar la línia 5 de metro. I si el que vol és anar al centre de Barcelona, la millor opció és baixar a Bellvitge i fer transbord amb el FGC a la parada de Gornal. El recorregut entre les dues estacions, molt properes, estarà senyalitzat. Per anar a l'aeroport, hi haurà una llançadora ferroviària des del Prat. Des de Sants, la connexió amb l'aeroport serà via busos, que sortiran
cada 15 minuts.

Pel que fa a la part nord, la línia del Maresme, l'R1, es desviarà al Clot i en comptes de seguir per
Arc de Triomf morirà a
l'estació de França, que també serà el punt d'arrencada quan el tren surti en direcció a Maçanet-Massanes. El director de Rodalies, Miguel Ángel Remacha,
va explicar que aquests canvis de ruta comportaran als usuaris un temps afegit de 20 minuts per viatge, de mitjana. Això sí, mentre duri l'afectació, els bitllets senzills, i no només els multiviatge, també serviran per fer transbordaments intermodals.

Llarga distància, també

Això era pel que fa a les rodalies, però les obres també afectaran els regionals. Les línies del sud R13, R14, R15 i R16 aniran desviades per Vilafranca del Penedès i començaran o acabaran
el trajecte a l'Hospitalet, des d'on s'haurà de seguir amb metro fins a Barcelona. L'R12, provinent de Lleida per Manresa, en comptes d'acabar a l'Hospitalet, ho farà a Sants.

Els de llarga distància –TAV a banda– provinents del sud es desviaran per
Vilafranca i Cerdanyola Universitat per entrar pel nord de Sants, cosa que comportarà per al viatger 45 minuts de regal. Els
Madrid-Portbou i Cartagena-Montpeller / Montpeller-Llorca no entraran a Barcelona, però hi haurà busos des de Cerdanyola Universitat i Granollers Centre, respectivament. El Barcelona-Llorca/Múrcia anirà desviat per Vilafranca i Cerdanyola Universitat, i començarà o acabarà a l'estació de França.

Renfe ofereix informació sobre totes les línies a la pàgina www.rodaliesdecatyalunya.cat, al telèfon gratuït 900 41 00 41 i al compte de Twitter @rodalies, habilitat ad hoc.

3.120
metres lineals
de catenària rígida seran instal·lades en aquestes quatre setmanes en substitució de l'actual.
14.000
metres quadrats
de lloses cobriran el calaix del sud de Sants, sustentades per 108 bigues de 40 tones.
150.000
viatgers diaris
resultaran afectats pels canvis que s'aplicaran a la xarxa del 2 al 27 d'agost.
104
persones
per torn es dedicaran exclusivament a informar els viatgers en les estacions afectades.
5
milions
costarà el dispositiu d'informació, comunicació i senyalització d'aquest pla alternatiu de transport.
20
minuts
serà el que s'allargarà de mitjana cada trajecte a rodalies.

Sis anys i 73 milions després

Ja fa sis anys que l'entorn de Sants està en obres, i encara queda. Els treballs de reforma i cobertura de l'àmbit de l'estació, que impliquen l'Ajuntament, la Generalitat, el Ministeri de Foment i Adif, van arrencar el 2005. La primera fase incloïa el pas subterrani de dues vies d'Adif per fer els accessos del TAV, la cobertura de les vies del metro i de l'estació de Mercat Nou, la construcció de passos inferiors a les estacions de Badal, Riera de Tena i Riera Blanca i el tancament amb vidre de la façana mar de la cobertura de l'accés ferroviari a Sants. Aquesta etapa, amb una inversió de 39 milions, es va cobrir el 2009. Els treballs de l'agost s'emmarquen en una segona fase, que puja a 34 milions més i comporta la construcció del mur de la banda muntanya i la cobertura de les quatre vies d'Adif de la banda sud de Sants. Després encara quedarà la urbanització de la coberta, que s'ha de convertir en una zona enjardinada, i de l'entorn més immediat. La previsió és que aquesta etapa arrenqui el segon semestre del 2012.

Escurçada i amb principi i fi a l'estació de França

La línia que connecta Maçanet amb Molins de Rei per Mataró serà del 4 al 27 d'agost una línia Maçanet - Barcelona. A més, naixerà i morirà a l'estació de França, per on normalment no passa, i es desviarà després de l'estació del Clot-Aragó. Dit d'una altra manera, mentre duri el tall, la R1 no donarà servei entre Arc de Triomf i Molins de Rei. Les alternatives són enllaçar al Clot-Aragó amb la línia R2 Nord per seguir fins al passeig de Gràcia i Sants o agafar l'L1 o l'L4 del metro, que passen a prop de l'estació de França. La primera es pot agafar a Arc de Triomf, i la segona, a Barceloneta.

Llançadores a l'aeroport des de Sants i el Prat

Pel que fa a l'R2 Nord (Maçanet - Aeroport per Granollers centre), es podrà arribar fins a Sants, on hi haurà
busos llançadora cada 15 minuts fins a l'aeroport, destinació també dels trens llançadora que sortiran de l'estació del Prat.

Pel que fa a l'R2 Sud (Sant Vicenç de Calders - Estació de França per Vilanova),
la línia començarà i acabarà el recorregut a Bellvitge, motiu pel qual no arribarà fins a l'estació de França.
A Bellvitge, els viatgers podran continuar fent
transbord amb els Ferrocarrils de la Generalitat, que
podran agafar a la veïna estació de Gornal.

La connexió alternativa és la línia 1 de metro

Els combois de la línia R3, que connecta Puigcerdà amb l'Hospitalet per Vic, no circularan entre l'Hospitalet i Barcelona Sants, que serà l'estació on començarà i acabarà el viatge durant aquestes quatre setmanes d'agost. Qui normalment faci servir el tram afectat haurà de recórrer a la línia 1 del metro, la vermella.
Per anar a l'Hospitalet, el metro es pot agafar en alguna de les parades del centre, però també a les d'Hostafrancs i Plaça de Sants, per exemple, que queden a
poc més de cinc minuts a peu de Sants Estació, per on les que passen són l'L3, la verda, i l'L5, la blava.

Una línia tallada en dos i el metro per salvar el forat

Entre el 4 i el 27 d'agost, els trens de la línia R4, la que
va de Sant Vicenç de Calders a Manresa i viceversa per Vilafranca, tampoc circularan entre l'Hospitalet i Sants, de manera que el servei es donarà en dos trams diferenciats: Sant Vicenç de Calders - L'Hospitalet i Barcelona Sants - Manresa. El forat se salva amb metro, com en el cas de la part
tallada de l'R3, amb metro: l'L1 per moure's entre l'Hospitalet, el centre de Barcelona –o parades properes a Sants, com la d'Hostafrancs i la de Plaça de Sants–, i l'L5 per anar de Sants
a Cornellà Centre o viceversa.

Una freqüència d'un tren cada hora

La línia R7, que enllaça Cerdanyola Universitat i Sant Andreu Arenal, no està afectada pel tall entre Sants i Bellvitge i l'Hospitalet, però sí que modificarà la seva freqüència durant el període d'afectació. Si normalment l'interval de pas és d'un tren cada 30 minuts a partir de les 9 del matí (de 8 a 9 és d'un comboi cada quart d'hora), entre el 4 i el 27 d'agost serà d'un tren per hora.

L'última de les línies que completa la xarxa de rodalies de Barcelona de Renfe, l'R8, que va de Martorell a Granollers Centre, es l'altra que no està afectada pels
treballs de cobertura de les vies a Sants.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.