Política

La CRÒNICA

#agurETA

43 anys després, es confirma que la manera de compartir la gran notícia ha estat més digital que a través d'actes habituals

L

aa històrica declaració de la pau d'ETA va ser dijous un fenomen informatiu a les xarxes socials. Va ser a partir de les set de la tarda quan l'etiqueta #agurETA es va convertir en trending topic mundial al Twitter. Mitja hora després del comunicat, el hashtag va ser el tema més comentat per sobre, fins i tot, de la mort de Gaddafi. És l'evidència del canvi social que s'ha produït 43 anys després del gran comunicat: de protestes en llocs públics a un allau informatiu digital per commemorar la notícia. Expressions individuals i interactives per les ganes de compartir que demostren que la grandària digital sí que importa.

La mateixa etiqueta #agurETA va ser tema del moment a l'Estat, i es va situar en el primer lloc una hora després que es donés a conèixer el comunicat. Fins llavors, la mort del dictador libi era l'assumpte més comentat. Altres etiquetes com ara #adeuETA i #adiosETA van eclipsar altres notícies que haurien tingut més ressò entre els usuaris del Twitter i el Facebook: la inauguració de la nova Masia del Barça i que Cobega i Damm s'adjudicaran Cacaolat.

El periodista Toni Aira analitza el fenomen i raona: “A cada usuari, li permet transmetre la sensació de formar part de la història i entrar-hi com a protagonista, amb la possibilitat d'expressar-se en temps real a la xarxa.” I afegeix: “Això no havia passat mai abans.” Cert. És històric.

“La ciutadania ha combatut ETA amb les concentracions pacífiques davant dels ajuntaments i en places, però la festa d'alegria final ha estat digital. Tant que hem sortit al carrer per dir prou a ETA i la reacció ha estat digital. És un signe dels nous temps”, reflexiona l'assessor de comunicació Antoni Gutiérrez-Rubí.

“Les xarxes socials permeten que la gent s'expressi en públic i afavoreixen que pugui dir el que pensa sense haver de sortir al carrer o tenir por del que diran”, descriu Marc Cortés, soci de Roca Salvatella i professor de màrqueting d'Esade. Respecte a l'explosió de #agurETA, Cortés exposa que demostra com “mig món s'assabenta de la notícia més enllà dels mitjans tradicionals. És la mundialització en temps rècord de la informació, de les grans notícies compartides a l'instant”.

El president colombià, Juan Manuel Santos, va fer el comunicat via Twitter: “Benvingut anunci d'ETA. Tant de bo les FARC segueixin l'exemple.” Una mostra més de la força del canal i dels perfils que ja tenen més reputació amb l'arrova: @JuanManSantos. I el mateix va passar amb el lehendakari @patxilopez, que era de visita oficial als Estats Units però va pensar: “Per fi hem conquistat el somni de la Pau i la Llibertat. Obrim el temps de la concòrdia a Euskadi.” Un missatge enviat des de Kearny a uns 125.000 seguidors.

Potser el canvi digital va massa ràpid. Impecable, devorador, mentre parlem de temps líquids i mons connectats i no connectats. El Twitter mateix rep 250 milions de missatges al dia. Les tendències poden superar la nostra imaginació. Un exemple més: dijous m'ho deia Xavier Berneda, ànima de Munich, durant l'entrevista: “La meva germana m'ha enviat la targeta de casament via Whatsapp. Potser hauria calgut que fos més tradicional.” Una invitació a través d'una aplicació de mòbils que permet enviar missatges gratuïts. O altres casos nous com ara un curiós currículum fet a través de cançons en el servei musical de Spotify.

Però no oblidem el boom periodístic del 20 d'octubre del 2011, la notícia també va generar moltes més vendes de diaris i els webs van tenir molt més trànsit. Per tant, #agurETA per sempre més: @rispau.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.