festival rec 2011
El tarragoní Álvaro Sanz, premiat al REC
El film suec, estonià i finès ‘The tempation of St. Tony' ha estat el guanyador
La pel·lícula The temptation of St. Tony, una coproducció de Suècia, Finlàndia i Estònia dirigida per Veiko Ounpuu, es va imposar en l'onzena edició del Festival Internacional de Cinema de Tarragona REC'11. Aquesta opera prima d'Ounpuu és un drama fantàstic que planteja una qüestió interessant: és possible ser una bona persona en la salvatge societat en què vivim? Tony, un home de mitjana edat, casat i amb fills que viu a l'Estònia actual, prova de trobar la resposta emprenent un perillós viatge en què es coneixerà la molt diversa fauna que pobla l'Estònia actual i, a poc a poc, començarà a perdre la seva família, la seva ocupació i, també, el seu seny. Rodada en impecable blanc i negre, i amb imatges d'una estranya bellesa, aquesta coproducció entre Estònia, Suècia i Finlàndia és una bona mostra de la vitalitat i radicalitat del cinema de l'est d'Europa. No en va el film arribava al REC avalat per premis com l'European Talent Award de Canes al millor guió i una nominació a l'European Film Awards de 2010 pel millor disseny de producció.
Però també hi va haver corona de llorer per als autors de casa. El premi Tinet per a autors de Tarragona va ser per a al film Nieve de primavera, d'Álvaro Sanz. Aquest fotògraf i dissenyador ha concursat amb una reflexió sobre el pas del temps, un títol commovedor protagonitzat per una dona que s'enfronta a un passat llunyà.
El curtmetratge La Huida, de Víctor Carrey, es va imposar en la categoria de ficció. El premi al millor curtmetratge documental va ser per a Todo es maybe, el retrat del músic panameny Braulio Thorne i la seva actitud davant la vida dirigit per Asier Urbieta. El millor curt de videocreació és, segons el públic del REC, The Homogenics, una lúcida reflexió signada per Gerard Freixes sobre el perill de l'estandardització que ho converteix tot en estereotips. Quant a la participació, en el festival d'enguany s'han superat lleugerament els 8.000 espectadors; en especial, les projeccions i les propostes del Seminari. La xifra confirma la consolidació del certamen.