Societat

Olot té el doble d'accidents de vianants

Un de cada tres accidentats a la ciutat és un vianant, fet que duplica la mitjana catalana

L'Ajuntament i el RACC fan una campanya de sensibilització

A Olot hi ha preocupació pels atropellaments de vianants. I és que un de cada tres ferits greus en accident de trànsit a la ciutat anava a peu. Són dades mitjanes des del 2003, que contrasten amb les generals a Catalunya. La taxa d'atropellaments de vianants –la meitat dels quals fora dels passos de vianants– a Olot quasi duplica la catalana. Hi ha, doncs, preocupació entre els responsables municipals de mobilitat i els policials, i més amb l'accident de fa pocs mesos d'una nena en un pas de vianants de la carretera de la Canya que li va costar la vida.

I és que les xifres olotines de sinistralitat són realment alarmants. Durant els últims anys, hi ha hagut un increment significatiu del nombre d'atropellaments amb víctimes. El 2010 –últim any amb xifres actualitzades– va ser d'un 21,6% del total d'accidents. Quant als passos a nivell, n'hi ha quatre amb una alt índex d'accidents amb vianants ferits. Són els de la carretera de la Canya, les Tries, la Rodona i l'ambulatori.

Per tot plegat, l'Ajuntament i el RACC han posat en marxa la campanya Tots som vianants, amb diverses iniciatives que han de servir per informar els vianants olotins que utilitzen el miler de passos més concorreguts i també per completar la diagnosi de tots els passos zebra per millorar-hi la seguretat. Aquesta campanya del RACC és la primera que es du a terme a les comarques gironines i només s'ha fet en una vintena de grans ciutats.

Aquesta campanya té una estètica força contundent, visible sobretot als passos de vianants més transitats, on s'han estampat a terra els lemes informatius, amb els logos de les entitats promotores i amb siluetes de persones. S'ha editat també un full informatiu amb consells per als conductors, per als vianants i amb les actuacions que du a terme l'Ajuntament per reduir aquesta accidentalitat.

La campanya ha estat presentada per l'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas; pel gerent de programes de la Fundació RACC, Xavier Ruestes, i pel regidor de Mobilitat, Josep Ferrés. Ruestes ha revelat que, a Catalunya, l'índex d'accidentalitat dels vianants és de 15 persones per milió i any, lluny de les 10 d'Holanda i Suècia. Segons ell, un català té la meitat més de probabilitats de ser víctima d'un accident que un ciutadà d'algun d'aquests dos països. Xavier Ruestes ha donat com a recepta l'ús dels passos de vianants, els quals ha qualificat de “cinturó de seguretat dels vianants”.

L'alcalde ha anunciat que s'enllestirà una actuació iniciada en alguns punts de la ciutat de millora de la visibilitat dels passos de vianants repintant-los, avançant algunes senyalitzacions, substituint places d'aparcament i ressituant contenidors. També es continuarà prioritzant la seguretat i l'actitud cívica dels vianants i els conductors i potenciant accions educatives i formatives en grups de més risc, en el marc del projecte Ciutat Educadora.

4
passos de vianants.
Són els punts de pas de persones que circulen a peu on hi ha més accidents de la ciutat
1
olotí.
De cada tres veïns d'Olot, un té algun accident com a vianant a les vies públiques de la ciutat.
50
per cent .
Els vianants catalans tenen la meitat més de probabilitat de tenir un accident que els suecs.

Fermesa a l'hora de perseguir els qui corren massa

El regidor de Mobilitat, Josep Ferrés, ha posat l'accent en la fermesa que aplicarà la policia d'Olot al 3% de conductors de mitjana que encara circulen a més velocitat de la permesa a dins de la ciutat. Les multes són de 100 euros i zero punts fins a 70 quilòmetres per hora; de 300 euros, per als que circulen fins a 80 quilòmetres per hora i ja 2 punts del carnet; de 400 euros fins a 90 quilòmetres per hora i 4 punts; de 500 euros fins a 100 quilòmetres per hora i 6 punts, i de 600 euros a més de 100 quilòmetres per hora i també 6 punts. En els casos en què es vagi a més de 60 quilòmetres per hora respecte del senyal de trànsit que hi hagi a la zona de la ciutat per on se circuli, ja està considerat delicte i les sancions es regeixen pel Codi Penal. Ferrés espera que la campanya amb el RACC ajudi a fer que prenguin consciència, i ha anunciat accions concretes als passos de vianants amb més sinistralitat i una campanya informativa als conductors de ciclomotors

A la capital de la Garrotxa, l'any 2006, es va redactar el pla de seguretat viària d'Olot, que era una primera anàlisi sobre l'estat de la seguretat viària a la ciutat i que fixava un pla d'actuacions de quatre anys, amb mesures d'ordenació i obres de poca envergadura. El 2011 es va avaluar aquest pla i es va veure que el nivell d'accidentalitat anual per 1.000 habitants estava per sobre de la mitjana catalana, i que alguns anys fins i tot quasi l'arribava a doblar. Era excessiu.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.