Canals

Sempre hi ha una solució

Una discapacitat no hauria d'hipotecar totalment a qui la pateix. La tecnologia actual, la robòtica i la informàtica ajuden a minorar els condicionants de la mobilitat reduïda i millorar la qualitat de vida

Qui més qui menys coneix casos de qui malgrat patir una discapacitat com a conseqüència d'un accident o una malaltia no ha renunciat a portar una vida tan normal com sigui possible, plantant cara a l'adversitat amb determinació i coratge, i donant tota una lliçó de superació. Per què renunciar-hi quan a més de la força de voluntat i actitud positiva hi ha tecnologia que permet disminuir els condicionants de la mobilitat reduïda i millorar la qualitat de vida?

Determinats sistemes d'ajuda a la conducció, alguns tan habituals com l'encesa automàtica dels llums, l'activació de l'eixugaparabrisa o el control de velocitat de creuer, són molt ben valorats pels conductors que amb només dues extremitats fan el mateix que la majoria realitza amb quatre. I no parlem ja de les transmissions automàtiques, els assistents d'aparcament o els avantguardistes sistemes d'adaptació de velocitat i distància respecte del vehicle que circula al davant o de frenada preventiva davant el risc de col·lisió o atropellament.

Conductor o passatger?

Hi ha casos, però, en què cal molt més. I aquí és on intervenen empreses com ara Caradap, especialitzada a transformar i adaptar vehicles segons les necessitats. «Enfoquem la discapacitat sota dos punts de vista, si permet conduir o obliga a ser transportat», ens explica Manuel Romero, el gerent de Caradap, en una visita a Giroadap Auto, servei oficial a Girona.

En el primer cas, l'adaptació del vehicle pot anar des de quelcom tan simple com invertir els pedals o modificar-ne l'altura mitjançant alces fins a instal·lar una palanca –joystick– que fa la funció de volant i permet conduir a qui només té una mà. O ubicar l'accelerador i la palanca del fre al volant i que un braç metàl·lic articulat surti des del maleter, reculli la cadira de rodes que fins aquell moment ha utilitzat el conductor, l'endreci i, quan calgui, faci l'operació inversa. Veient la precisió dels moviments i del càlcul de les mides per no tocar i danyar altres vehicles aparcats al costat o al darrere, no queda ni el més mínim dubte que, tal com assenyala Manuel Romero, «la robòtica i la informàtica permeten fer moltes coses».

Plataforma rebaixada.

Mario Lanzas, gerent de Giroadap Auto, és l'artífex de la transformació d'un monovolum –no dels de mides més grans– amb què un discapacitat pot viatjar assegut en la seva cadira de rodes, rere els dos seients davanters. Al vehicle ha calgut rebaixar-li el terra, instal·lar-hi unes rampes i equipar-lo amb els ancoratges i cinturons que subjectaran la cadira i el seu ocupant. La qualitat del treball és tal que cal ser bon observador per, amb les portes tancades, veure que és un automòbil modificat. A molts vehicles se'ls pot dotar d'una suspensió pneumàtica que a més de suavitzar la inclinació de les rampes també dóna molt més confort al passatger. I també hi ha el seient davanter dret mòbil que surt de l'habitacle i baixa fins a situar-se al nivell de la cadira de rodes per facilitar la transferència.

Tecnologia pròpia i uns 40 serveis oficials a l'Estat

Creada l'any 1995 i amb seu a l'Hospitalet de Llobregat, Caradap SL és una empresa en expansió que actualment disposa d'uns 40 serveis oficials a tot l'Estat espanyol, dos dels quals són a Catalunya: el propi de la marca a l'Hospitalet i el de Girona. Des de fa cinc anys té com a soci majoritari la Fundació ONCE. En la transformació i adaptació dels automòbils, Caradap utilitza components de tecnologia pròpia, degudament assajada i validada per laboratoris com Idiada o Inta. Els components adquirits a fora procedeixen de llocs tan diversos com els Estats Units, Israel o Suècia. Adaptar un vehicle pot representar una despesa des de 600 euros (invertir els pedals) fins a més de 40.000 en el cas d'instal·lar un joystick. El robot articulat que recull la cadira de rodes i la desa dins el maleter costa uns 13.000 euros. Caradap va adaptar l'any passat un parell de centenars de vehicles.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.