plaça major

La proximitat, un valor d'alça de la TDT

Des del món local hem d'estar al costat de la comunicació de proximitat i ajudar a potenciar-la

El 30 de juny es va posar en marxa la primera fase d'apagada analògica. El camí no ha estat fàcil i els problemes han estat diversos. Amb el nou model, fruit de la implantació de la TDT, la comunicació de proximitat ha d'enfrontar-se a una situació econòmica complicada i a una divisió territorial no ajustada a la realitat.

La comunicació de proximitat, la local, a Catalunya, ha estat i és referent en el qual es miren altres comunitats autonòmiques. Sense cap mena de dubte, informar del que passa al nostre entorn és un valor consolidat que diferencia la televisió local davant d'altres ofertes. Aquest treball ha possibilitat a les televisions locals tirar endavant i fer front a les complicacions que comporta l'adequació al nou mapa digital.

Prova d'això ha estat el sorgiment de grups mediàtics de comunicació local que estan esdevenint interlocutors en el territori i garantia de continuïtat de la televisió local.

Amb l'apagada analògica se substituirà la tecnologia analògica per la digital. Hi haurà més de 50 canals per escollir, amb més qualitat d'imatge i de so. Però també es plantegen dubtes sobre els nivells de cobertura, el continguts d'aquesta cinquantena de canals i sobre la viabilitat dels consorcis de TDT que no s'hagin posat en marxa. Cal vetllar per garantir el dret de tothom a aquest servei universal, solucionant els problemes de cobertura que hi ha al territori i regulant normativament per garantir l'accés de tothom a aquests continguts sense cap cost afegit, evitant que l'accés a la TDT esdevingui un factor de discriminació.

El panorama audiovisual que hi haurà després del 3 d'abril del 2010 constarà d'un mercat publicitari insuficient i una situació econòmica complicada tant per als ajuntaments com per a les empreses que gestionen els canals digitals privats, i difícilment engegaran tots els projectes previstos en el mapa de la TDT a Catalunya.

Des del món local hem d'estar al costat de la comunicació de proximitat. Cal reorientar el model sent sensible amb el territori, defensant totes aquelles propostes que potenciïn la informació més propera al ciutadà. Això només és possible donant suport als projectes que siguin capaços d'unir esforços per buscar sinergies de treball que els ajudin a tirar endavant, de forma conjunta, els seus models de televisió.

(*) Vicepresident de la Diputació de Barcelona i secretari de Política Municipal d'ICV

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.