Pols al músic de Bonn
El Quartet Casals abordarà, en un repte històric, la integral dels quartets per a corda de Beethoven a la Schubertíada de Vilabertran, que celebra 25 anys
“Beethoven i Schubert són a l'albada del romanticisme”, explica Jordi Roch
No passa cada dia que un quartet català toqui de tirada la integral dels quartets per a corda de Beethoven. De fet, el darrer cop va ser el 1916 (el Quartet Renaixement d'Eduard Toldrà) i mai s'havia fet fora de Barcelona. El Quartet Casals s'arremangarà per realitzar aquesta fita, un dels plats forts de del programa de la Schubertíada de Vilabertran, que celebra un quart de segle. “Beethoven i Schubert són a l'albada del romanticisme”, emfasitza Jordi Roch, president de l'Associació Franz Schubert organitzadora del Festival.
El festival es desenvoluparà del 17 d'agost al 3 de setembre i inclourà altres hits com ara el debut del pianista americà establert a París Nicholas Angelich, a qui Roch feia temps que anava al darrere; o bé el jove pianista Mario Mora. “Li vaig posar com a condició que toqués la Wanderer-Fantasie de Schubert, una obra dificilíssima que fins ara havia anat caient del programa perquè ningú s'atrevia a tocar-la”, explica Roch.
Debutarà també el tenor d'origen turc Ilker Arkayüker, que s'acompanyarà del veterà Wolfram Rieger al piano. Schubert i només Schubert és el que cantarà aquest jove liederista en el concert inaugurual de la Schubertíada, el 17 d'agost. No faltarà –no cal esverar-se— l'imprescindible Matthias Goërne, que abandona per uns dies Salzburg on està fent un Wozzek per viatjar a l'Empordà. “Interpretarà un programa molt interessant que inclou una selecció dels Hollywooder Liederbuch de Hanns Eisler”, aclareix Víctor Medem, coordinador de l'Associació.
Tornen altres cares molt estimades del festival com la del tenor Christoph Prégardien que cantarà acompanyat amb Malcolm Martineau al piano el mític Winterreise, D. 911, de Schubert. “És un gran honor que vingui a Vilabertran aquest intèrpret de lied que ha cantat més de dos-cents cops aquesta partitura”. La gran dama del lied també estarà present, de nou amb Martineau al piano, amb un repertori de Schumann, Loewe i Fauré.
La Canònica de Vilabertran també acollirà la preciosa Sonata Arpeggione de Schubert interpretada per Isabel Villanueva, viola, i François Dumont, piano, que completaran el seu concert amb obres de Liszt, Granados i Schumann. Els solistes de Camerata432 proposaran un “berenar amb Franz Schubert” gratuït i obert a tothom, i posteriorment, al setembre, un concert amb obres de Haydn, Schubert, Cervelló i Mozart.
El concert de cloenda serà es farà amb música sacra: la Deutsche Messe, D.872 de Schubert, que mai s'ha programat al Festival i que es farà amb el Cor de Cambra de la Diputació de Girona dirigits per Pablo Larraz al matí, després d'una “missa express” celebrada a la Canònica.
Un viatge fascinant cap a la música del futur
El cicle complet dels quartets per a cordes de Beethoven està considerat un dels cims de la història de la música, un viatge que va del Classicisme cap al Romanticisme. Els darrers –els números 12,13, 14, 15 i 16— els va compondre quan ja estava sord. Durant molt de temps van ser incompresos per la seva modernitat estilística que ultrapassava el romanticisme. Davant del rebuig del públic de l'èpocam¡, sobretot davant la Grosse fugue, el músic va dir, “tant és, no els he escrit per a ells, sinó per al futur”. Avui dia se'ls considera els seus quartets més profunds i personals.
“Cal una maduració profunda per afrontar-se a la gama d'emocions que inclouen els quartets, i és una experiència única”, explicava fa uns dies Johathan Brown, viola del Quartet Casals, que enguany també bufarà vint espelmes. Vera Martínez-Mehner, violí, insisteix que és “molt dur”, tot un repte al qual s'enfrontaran al llarg de tot l'any, ja que després aniran de gira amb els quartets de Beethoven. Davant el fet que es programa molt rarament el cicle complert, Abel Tomàs, violí, apunta que “no és fàcil que et contractin per tocar-los tots seguits”.
La Schubertíada de Vilabertran serà testimoni, doncs, d'un “fet històric”, una edició que compta amb un pressupost “inaudit” –segons Roch– de 202.000 euros, 6'5% més que l'any passat. En aquests 25 anys, el festival ha programat fins a 227 concerts.