Arts escèniques

Mitologia turística

De les oliveres n’hem fet clauers. És el lament de la filla, en el monòleg final de l’obra Rostoll cremat, en què la jove retreu als pares la destrucció del paisatge de Mallorca i la fi d’una manera de viure reposada, a canvi de la seva ambició, la dels doblers que ha reportat un turisme massificat. És un missatge final, reflexiu i al·legòric, excessivament subratllat –una retallada ho hauria arrodonit–, però, en l’imaginari de l’espectador gironí, traslladable a poblacions de la Costa Brava que també han convertit les pinedes en urbanitzacions de luxe. Aquesta proposta de Toni Gomila (dramatúrgia) i Oriol Broggi (direcció) és una nova recreació de com vendre’s l’ànima al diable. Un tema universal, global –els excessos del turisme–, explicat en clau local, a través de les rondalles populars. Per aquest conte d’ambició i cobdícia humana, Toni Gomila pren una rondalla popular mallorquina –En Joanet de sa Gerra– per exposar el que ja sabem: com vam deixar de respirar amb el tempo de les oliveres i les estacions, per convertir-ho tot en un souvenir.

El pas de George Sand i Chopin per l’illa és l’inici d’aquest relat de transformació de Mallorca convertida en l’exponent de la turistificació. Gomila construeix la dramatúrgia amb aquesta base tradicional incorporant però moltes referències del teatre universal; en aquest sentit, el text de Rostoll cremat excel·leix. Per exemple, les més notables són les de Macbeth i El rei Lear, de Shakespeare, amb la dona, arquetip de personatge ambiciós, que obliga en Joanet a emparrar-se a la favera per demanar millores al cel. Però també s’hi llegeixen, entre línies, referències de L’hort dels cirerers i L’oncle Vània, de Txékhov, o L’enemic del poble, d’Ibsen; aquesta última funciona com a denúncia dels perills del turisme. També és gustosa, l’obra, per poder escoltar xerrar amb la riquesa del mallorquí. Gomila construeix una mitologia turística que es desequilibra en algun moment per culpa dels tòpics.

Després del clàssic en què s’ha convertit Acorar (2011), la companyia mallorquina de Toni Gomila està de gira a les comarques gironines amb diverses produccions: Rostoll cremat es va poder veure diumenge al Teatre Municipal de Girona, després del seu pas per Figueres, i demà es podrà veure al Teatre de Lloret de Mar i dissabte a Olot. També Peccatum, amb Gomila com a rondallaire principal, es pot veure al Cívic de Porqueres el 13 de març.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]
Cultura

Mor Albert S. Ruddy, productor d’‘El Padrí’

ARTS EN VIU

El TNC aposta per la Sala Gran amb el musical ‘Ànima’, amb 24 intèrprets

BARCELONA
Cultura

Més de 5.500 fòssils de la col·lecció d’un metge del Pallars al museu de la Conca de Dellà

Isona

El Teatre Municipal acomiada la temporada

GIRONA

La Fira Argillà d’Argentona sorprèn amb el cartell de Mariscal

Argentona
música

La Fireluche publica un disc gravat en directe a La Planeta fa 20 anys

girona
art

La Plataforma Pro Seleccions Esportives Catalanes diposita obres d’art al MNAC

barcelona
Joan Colomo
El músic de Sant Celoni publica ‘Tecno-realista’

“Em calia cantar contra Elon Musk i el tecno-optimisme”

Barcelona
art

L’equip de comissàries de ‘Miró-Picasso’ i el crític d’art Eudald Camps, Premis GAC

barcelona