Música

Un Auditori amb vuit directores i un nou cor

L’equipament reforça la presència femenina en la nova temporada, que veurà néixer un cor dirigit per Xavier Pastrana i la Biennal de Quartets

L’Auditori recorrerà a l’‘streaming’ si la Covid-19 frustra una temporada presencial

Amb la incertesa inevitable que comporta, en temps de pandèmia, presentar qualsevol programa de concerts, L’Auditori destapa avui la seva temporada 2020/21, que, de moment, preveu realitzar íntegrament de manera presencial, però que, tanmateix, amaga un pla B, amb un munt de propostes en streaming, per si, finalment, els concerts in situ no són possibles per la crisi sanitària. “Haurem de tenir els dos escenaris preparats”, assumeix Robert Brufau, director de L’Auditori, que, més enllà del fet artístic, haurà enguany de tenir en compte possibles mesures com la distància d’almenys dos metres entre músics, les reduccions a un terç o a la meitat de la capacitat i la prohibició de fer descansos durant els concerts.

Si l’evolució de la Covid-19 no ho impedeix, però, la 2020/21 a L’Auditori, que estrena imatge i logotip (amb la incorporació de la paraula Barcelona) per acompanyar un projecte artístic formulat amb una previsió de tres anys, serà una temporada amb vuit directores convidades per dirigir, per primer cop, l’OBC –Marta Gardolinska, Zoi Tsokanou, Giedre Šlekyte, Ruth Reinhardt, Anja Bihlamaier, Elim Chan, Shiyeon Sung i Lawrence Equilbey–, i una major presència de creadores i compositores en tots els cicles de L’Auditori. “Fa temps que, en el nostre sector, hi ha un debat viu al voltant de la igualtat de gènere en els escenaris”, explica Brufau. “Hi ha terrenys, com el dels solistes, en què aquesta igualtat s’aconsegueix fàcilment i de forma natural, però n’hi ha d’altres en què és més delicat. L’Auditori, en aquest sentit, volem aportar-hi un granet de sorra i ser un incentiu per fer créixer aquestes estadístiques.”

Un nou Festival Mozart

La nova temporada de L’Auditori, d’altra banda, marcarà l’inici de tres nous projectes. El primer és una Biennal Internacional de Quartets que neix, segons Brufau, amb “la voluntat d’esdevenir un festival europeu de referència” i que, durant quatre dies (17, 18, 19 i 20 de setembre), oferirà deu concerts amb deu quartets, la meitat dels quals catalans (inclòs el Quartet Casals, co-comissari del projecte). D’altra banda, el Festival Mozart Nits d’Estiu, també nou d’aquesta temporada, es preveu per al mes de juliol de l’any vinent i inclourà tres batutes expertes en la interpretació amb criteris històrics: Laurence Equilbey, Jonathan Cohen i Andrea Marcon. Finalment, el nou cor de L’Auditori, fruit, celebra Brufau, “de la maduresa d’un sector que fa molts anys que fa una feina extraordinària en el terreny dels cors amateurs i que ha fet possible la creació de cors professionals amb músics tots d’aquí”, es podrà veure quatre cops durant la temporada (un a cappella i en tres produccions simfòniques corals, una de les quals La Pesta de Robetr Gerhard), constarà de 24 cantaires i estarà dirigit per Xavier Pastrana.

Adès i Miller, convidats

Hi haurà dos compositors convidats: Thomas Adès (Londres, 1971) i Cassandra Miller (Metchosin, Canadà, 1974), dos dels autors més consolidats de l’actualitat. A Adès, segons lamenta Brufau, no se li ha fet justícia la ciutat de Barcelona, on ha estat poc interpretat. Miller, per la seva banda, defuig deliberadament la idea de creació del no-res, una qüestió sobre la qual, aquesta temporada, es reflexionarà per mitjà d’obres basades en altres obres o fragments musicals. Tres conceptes (creació, amor-odi i mort o retorn) articularan tota la programació de l’equipament entre el setembre de 2020 i el juliol de 2023, en el marc d’una programació en forma de trilogia que, per primera vegada, unirà totes les propostes artístiques de l’equipament.

Nuno Coelho, Matthias Pintscher, Ludovic Morlot, Nacho de Paz, Duncan Ward, Francesc Prat, Josep Caballé Domènech i Vassily Petrenko, entre d’altres, dirigiran l’OBC, que, un any més, tindrà Kazushi Ono com a batuta titular i Jan Willem de Vriend com a principal director convidat. Els pianistes Pierre-Laurent Aimard, Katia Buniatishvili i Josep Colom, les sopranos Iréne Theorin, Dorothea Röschmann i Núria Rial, el baríton Ian Bostridge, els violinistes Viktoria Mullova, Pinchas Zukerman i Leticia Moreno, el viola Antoine Tamestit, els violoncel·listes Narek Hakhnazaryan i Sol Gabetta i el flautista Emmanuel Pahud són alguns dels solistes que es podran veure aquests pròxims mesos a L’Auditori. I el cicle d’Orquestres Internacionals, coproduït amb Ibercàmera i BCN Clàssics, s’obrirà al setembre amb la Cinquena de Txaikovski interpretada per la Filharmònica de Munic dirigida per Gergiev i i amb Janine Jansen fent brillar el Concert per a violí de Sibelius.

El patrimoni musical català, finalment, quedarà representat amb una commemoració del cinquantenari de la mort del compositor vallenc Robert Gerhard, així com amb la programació de 58 obres d’autors com ara Joan Cererols, Ferran Sor, Carles Baguer, Joan Manén, Gaspar Cassadó, Juli Garreta, Ricard Lamote de Grignon i Eduard Toldrà.

Les entrades per a tota la temporada, de moment, només estan disponibles per a abonats, als quals no els les cobraran fins que, al setembre, quan també es posin a la venda la resta de localitats, es clarifiqui si la nova temporada es pot dur a terme tal com ha estat prevista. “Volem evitar l’allau de devolucions que hi ha hagut aquests mesos a L’Auditori i en el món cultural en general”, explica Brufau.

Del Hagen Quartett a Courtney Barnett

Entre les diferents programacions de L’Auditori destaca, un any més, la Temporada de Cambra, que presenta un quartet històric europeu, el Hagen Quartett, en plena celebració del seu 40è aniversari, així com unes Variacions Diabelli de Beethoven amb Daniel Barenboim. La temporada d’Antiga es proposa de valorar obres d’autores de gran rellevància però que han estat silenciades per la història. Les Sessions, enguany més enllà del jazz, tindran entre els seus protagonistes Joana Gomila, Alba Molina i Lluc Casares. La Banda Municipal centrarà el Retrat d’Artista en el suís Franco Cesarini i el cicle Sit Back rebrà músics com Lina i Refree, Nico Roig i Courtney Barnet



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós

TEATRE

La Perla 29 incorpora un ‘Zoo de vidre’

BARCELONA
CRÒNICA

Banyoles, lectora i novel·lada

crònica

Diada radiant en el retorn a l’essència

crònica

Una sola música que tothom balla com vol