Llibres

Superar la Covid

L’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès, que acaba de fer 22 anys, afronta el repte d’una nova temporada amb la pandèmia

L’ Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès s’ha convertit en una institució dins el món literari català. Parlo amb els dos responsables de l’escola, Pau Pérez i Jordi Muñoz, sobre els reptes que pot afrontar l’entitat i em donen dades rellevants. La primera informació es refereix al nombre de persones inscrites als diversos cursos de l’Escola d’Escriptura. Durant els darrers cinc anys han superat els 2.000 inscrits cada curs acadèmic. El curs passat varen ser més de 2.200 els alumnes que es van matricular a l’escola. Durant el curs actual, el 2019/20, ja s’han superat els 2.450 alumnes inscrits. Pérez i Muñoz recorden que l’escola ha esdevingut un referent internacional en l’ensenyament de l’escriptura creativa, de l’escriptura literària: “L’Escola d’Escriptura és l’escola més gran d’Europa i la segona del món, després de la de Nova York, en aquest àmbit formatiu.” El nombre de professors i col·laboradors que integren el claustre de l’escola és de més de cent professors, tots escriptors i escriptores, crítics literaris, professionals de les principals editorials de Barcelona o catedràtics universitaris de renom.

Un altre dels actius amb què argumenten són alguns dels principals èxits dels seus alumnes, a part del prestigi del professorat. Posen com a exemple Marta Orriols (premi Òmnium a la millor novel·la de l’any 2018 amb Aprendre a parlar amb les plantes); Pol Beckmann (premi Llibreter 2019 amb Novel·la); Anna Monreal (premi de novel·la curta Just M. Casero 2018 amb Tristany); Miguel Ángel Martín (Premio Círculo de Lectores de Novela 2019 amb Deriva continental) i Carlota Gurt (premi Mercè Rodoreda de contes i narracions 2019 amb Cavalcarem tota la nit).

Videoclasse alternativa

L’escola ha reaccionat al repte de la pandèmia adaptant tota l’oferta formativa presencial, els cursos anuals i trimestrals i també els intensius estivals, al format videoclasses en directe amb motiu del confinament per la Covid-19. Muñoz i Pérez em sintetitzen que seguint les indicacions del departament d’Educació i del de Salut, l’Escola d’Escriptura va suspendre les classes presencials amb motiu de la pandèmia. De llavors ençà, i tenint en compte que s’anava confirmant que la situació de confinament a casa s’allargaria força temps més, l’escola va estar treballant per posar en marxa un pla per garantir la continuïtat a tots els cursos presencials que s’estaven impartint amb el format de videoclasses en directe. Quinze dies després, l’activitat lectiva de l’escola va començar a reprendre’s mitjançant l’aplicació Zoom, amb la qual, com és conegut, es pot treballar des de l’ordinador, una tauleta tàctil o el telèfon mòbil: “Aquesta eina ens ha permès mantenir la metodologia dels cursos presencials: la mateixa dinàmica de continguts, les correccions dels exercicis per part del professorat i la participació en un espai comú de les persones integrants del grup. Estem parlant de més de cent grups diferents, tant pel que fa referència als cursos anuals com als cursos trimestrals, i un total de més de mil alumnes.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Margarida Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen