Cinema

El fantàstic a la sang

El festival de Sitges premia ‘Possessor uncut’, pel·lícula de ciència-ficció dirigida pel cineasta canadenc Brandon Cronenberg, fill del director de ‘La mosca’

‘La nuée’, de Just Philippot, s’endú dos guardons i confirma el bon moment del fantàstic francès

Possessor uncut, un thriller de ciència-ficció dirigit pel canadenc Brandon Cronenberg, ha estat la gran guanyadora de la 53a edició del festival de Sitges en emportar-se el premi a la millor pel·lícula i direcció. La vampira de Barcelona, pel·lícula de Lluís Danés rodada en versió original catalana que adapta la llegenda de la vampira del Raval, ha guanyat el premi del públic, que s’atorga per votació popular. Roger Casamajor, Nora Navas, Núria Prims, Bruna Cusí i Sergi López encapçalen l’excel·lent repartiment d’aquest film, que fa una lectura social molt crítica del mite, utilitzat per tapar escàndols de l’alta societat de l’època.

Fill de David Cronenberg, director de La mosca, eXistenZ, Spider i altres joies del gènere fantàstic, Brandon Cronenberg ha fet bons els pronòstics que l’assenyalaven com un dels favorits des del dia que es va presentar Possessor uncut, història futurista que replanteja de manera original el tema de les conseqüències de l’abús de la ciència. La trama gira al voltant d’una organització secreta que utilitza tecnologia d’implants cerebrals per ocupar els cossos d’altres persones i fer-los cometre assassinats. La pel·lícula apareix en bases de dades com IMDB amb el títol Possessor. Fonts de l’organització del festival expliquen que s’ha presentat al festival amb l’adjectiu uncut (sense talls) perquè és una versió original que no és la definitiva, la que arribarà als cinemes. Segurament es tallaran les escenes més violentes, que sí que ha pogut veure el públic de Sitges, que està acostumat a tot. No n’hi ha gaires, però són contundents.

Insectes i sang

L’altra gran guanyadora de la 53a edició ha estat la pel·lícula francesa La nuée (El núvol), de Just Philippot, que s’ha endut el premi del jurat i el de millor actriu, per a Suliane Brahim. Enèsim exemple dels films que utilitzen el fantàstic per posar llum a personatges i situacions realistes, està protagonitzat per una dona que viu sola amb els seus dos fills i intenta guanyar-se la vida amb una granja de llagostes comestibles. Un dia descobreix accidentalment que aquests insectes són devoradors entusiastes de sang, i això augmenta molt la productivitat.

Des del festival ja s’advertia de la força de la nova generació de cineastes francesos que aposten pel cinema fantàstic i el palmarès ho ha reflectit. El premi d’interpretació masculina ha estat per a Grégoire Ludig i David Marsais, els dos protagonistes de la comèdia fantàstica Mandibules, de Quentin Dupieux, un mestre de l’humor absurd en clau fantàstica que ja va ser premiat a Sitges el 2010 amb Rubber. Ludig i Marsais interpreten dos amics curts de gambals que troben una mosca gegant i intenten ensinistrar-la per guanyar diners.

Consens al jurat

El jurat oficial està presidit pel productor català David Matamoros i l’integren també l’actriu Juana Acosta, la productora María del Puy i els directors Víctor García i Borja Crespo. Aquest últim va explicar que hi havia força consens entre els membres del jurat: “Hem fet un repartiment de premis de manera natural, no hem hagut de negociar gaire. Hem pogut arribar a una comunió clara amb Possessor uncut, que crec que és una pel·lícula molt de Sitges, i això també era important. I hem estat molt d’acord amb La nuée, ha estat de les que més ens ha agradat, i té un element fantàstic que crida molt l’atenció. Són dues pel·lícules molt potents, i la resta que hem premiat també.”

Els altres premis oficials són el de guió per al film de vampirs hongarès Comrade Drakulich, de Márk Bodzsár; el de fotografia per al treball de Tristan Nyby a la cinta de terror dels EUA The dark and the wicked, de Bryan Bertino; el de música per a Bingen Mendizábal i Koldo Uriarte per Baby, de Juanma Bajo Ulloa; el premi d’efectes especials per a Maks Naporowski, Dariush Derakhshani i Filip Jan Rymsza pel film polonès Mosquito stage, i han atorgat mencions a la direcció de Natalie Erika James (Relic) i a la interpretació de Marin Ireland (The dark and the wicked). El jurat de la crítica ha atorgat el premi a la millor pel·lícula a Teddy, la història d’un home llop a la Catalunya del Nord dirigida pels germans Ludovic i Zoran Boukherma. El jurat del Carnet Jove ha premiat She dies tomorrow, d’Amy Seimetz, i el premi al llargmetratge animat ha estat Seven days war, de Yuta Murano.

El festival es tanca avui amb la projecció en còpia restaurada de L’home elefant (David Lynch, 1980), però no hi ha cerimònia de lliurament de premis per les mesures de prevenció del Covid-19. Ahir el director Paco Plaza va rebre el premi Méliès a la seva carrera. El director Ángel Sala va destacar la seguretat amb què s’ha fet tot el festival, malgrat la pandèmia, i el bon funcionalment del certamen en format virtual, que ha generat uns ingressos de 44.000 euros.

Palmarès oficial de la 53a edició

Pel·lícula

Possessor uncut

Director

Brandon Cronenberg (Possessor uncut)

Especial del jurat

La nuée, de Just Philippot

Premi del públic

La vampira de Barcelona, de Lluís Danés

Actriu

Suliane Brahim (La nuée)

Actor

Grégoire Ludig i David Marsais (Mandibules)

Guió

Márk Bodzsár, Juli Jakab i István Tasnád (Comrade Drakulich)

Fotografia

Tristan Nyby (The Dark and The Wicked)

Música

Baby

Efectes especials

‘Mosquito State’



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.