Cinema

Marc Recha

Director

“Jo voldria fer cinema de gènere, però no puc”

Part del misteri del cine rau en la manera com filmes el que és intangible, i el paisatge és una porta d’entrada

Després de Petit indi i Un dia perfecte per volar, Marc Recha ha tornat a tenir la complicitat de Sergi López en la seva nova pel·lícula, La vida lliure. Ambientada a la Menorca del 1918, està protagonitzada per dos germans que coneixen un home misteriós.

Les seves pel·lícules amb Sergi López tenen un cert aire de conte clàssic, de faula.
Jo parteixo de la impossibilitat de fer una pel·lícula d’aventures, d’acció, i en faig una en què l’aventura rau en la imaginació. Aquí hi ha un camp que s’obre al relat; això passava a Un dia perfecte per volar, però també a L’arbre de les cireres. Jo faig cinema perquè m’agrada el cinema de gènere, i és el que voldria fer, però no el puc fer. La paradoxa divertida és que acabo fent pel·lícules que no tenen res a veure amb el gènere, però que no deixen de ser-ho; se situen als marges, a les fronteres.
‘La vida lliure’ és un film d’època en què tot resulta atemporal.
Vam defugir aquest sistema de recreació històrica gairebé vuitcentista, d’aquestes pel·lícules que gairebé semblen sortides d’una fotografia d’un magatzem de mobles perfectes, i en les quals res traspua veritat. Vaig pensar a fer una depuració completa; el més important era la història i, sobretot, la mirada d’aquests personatges. En un rodatge que dura quinze dies i en què els elements meteorològics canvien cada mitja hora, cal tenir la capacitat de poder filmar moltes coses a la vegada, amb una capacitat de mobilitat permanent encara que tot estigui escrit. En una pel·lícula de reconstrucció històrica això és impossible, ja que acabes perdent l’autenticitat i filmant una mena de cosa de cartó pedra, i a mi m’interessa filmar la vida, així que no pots tenir 500 persones pendents que hi hagi aquell vestit ben posat. La pel·lícula està feta amb un pressupost invisible, la qual cosa et comporta moltes penúries, però també molta llibertat.
La història fa pensar molt en l’univers literari de Robert Louis Stevenson.
Al començament em vaig preguntar com podria establir un diàleg amb Josep Pla, i vaig decidir fer una obra de creació per contestar una altra obra de creació, Aigua de mar, que acostuma a sortir en el segon volum de la seva Obra completa. Allà parla de la Primera Guerra Mundial, d’imatges apocalíptiques enmig de l’aire, amb la seva sensualitat a l’hora de descriure les relacions contradictòries de l’home amb la natura. I sí que és cert que per construir el personatge de Sergi López hi ha molts elements de L’illa del tresor, amb el seu joc d’aparences.
Apareix un tema recurrent en la història del cinema: la perversió de la innocència infantil.
No tots els personatges són meravellosos ni tots són malvats, són complexos i contradictoris com nosaltres. Sense les nostres contradiccions, la història de l’art no existiria. A partir d’aquí, hi ha tot aquest imaginari de contes, de personatges llegendaris, de monstres que poden ser assassins i també entranyables; un món extingit, però que en el fons és el nostre món. Això és meravellós, sempre m’ha enlluernat. Tant el nostre rodatge com el que explica la pel·lícula és un viatge, entès com a procés de creixement personal; els protagonistes passen del món infantil al món dels adults.
Això es tradueix en els canvis de llum, les escenes que passen de dia i les que passen de nit.
I les seqüències en què s’aixeca el vent i arriben els núvols; a partir d’aquí, s’entra en un món misteriós, selvàtic, en una natura inhòspita en què sembla que els arbres i les roques estiguin vius. Part del misteri del cine rau en la manera com filmes el que és intangible, i per a mi el paisatge és una porta d’entrada.
Hi ha algun crític que ha comparat ‘La vida lliure’ amb Terrence Malick, per aquest protagonisme dels elements.
Quan comences a rodar pel·lícules tens uns referents, com quan surts en veler d’un port. Hi ha un moment en què aquest port es desdibuixa, fins que continues viatjant i arribes a un altre port. Fa dècades, el Malick de Males terres i de Dies del cel era un referent.
I continua ignorant el que deia Alfred Hitchcock, que desaconsellava rodar amb nens i amb animals.
Sí, no deixo de fer-ho! Els nens són persones, amb la seva complexitat. Els animals són més difícils: només es mouen si tenen gana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA