Lletres

Sense cap autor

El premi Crexells a la millor novel·la de l’any, que convoca l’Ateneu Barcelonès, torna a generar polèmica i els onze finalistes hi renuncien

El jurat va maniobrar perquè només un 4% dels que tenien dret a vot el van exercir

No és gens estrany que els premis, de tant en tant, generin alguna mena de polèmica, des del Nobel fins als Jocs Florals de l’escola dels fills. En els que són a obra inèdita, ja se sap que es premia amb criteris més econòmics que no pas literaris i, poc o molt, tothom ho accepta. Quan els premis són a obra publicada, fa l’efecte que no hi hauria d’haver gaires entrebancs. Però n’hi ha, potser benintencionats, però n’hi ha.

Per segon any consecutiu, el premi Crexells, que convoca l’Ateneu Barcelonès des del 1932, ha anat acompanyat de polèmica. L’any passat, perquè l’obra premiada, Crui. Els portadors de la torxa, de Joan Buades, era una autoedició, amb virtuts, però també amb greus defectes –que l’edició posterior, a càrrec de Més Llibres, ha mirat de corregir–. La tria no va satisfer els col·lectius d’editors i d’autors. Per evitar que tornés a passar, la vicepresidenta de l’Ateneu, Gemma Calvet, va impulsar la renovació del premi. D’entrada, les sis obres finalistes (han estat set per un empat) les votarien els socis de l’Ateneu i els clubs de lectura del Consorci de Biblioteques de Barcelona, i després un jurat en triaria la guanyadora.

El 3 de maig es va donar a conèixer la llista de finalistes (Tina Vallès, Teresa Muñoz, Carme Martí, Sílvia Soler, Marcel Fité, Alfons Cama i Enric Umbert), però els membres del jurat actual del Crexells (Lluïsa Julià, Valèria Gaillard, Miquel de Palol, Xavier Pla i Enric Sòria –Rafael Argullol i Carme Riera no hi van assistir–), atesa la poca participació (un 4% de la massa de votants potencials), van decidir afegir-n’hi quatre més (Vicenç Pagès, Raül Garrigasait, Max Besora i Josep Lluís Badal), i això no va agradar a alguns dels implicats.

La primera a reaccionar va ser Tina Vallès, una de les finalistes segons les bases, que va anunciar via Twitter que es retira en vista que “no es respecten les bases del premi” i en adonar-se –diu–, a través de la comunicació del mateix Ateneu, “que la participació popular ha estat escassíssima (4%)”.

Raül Garrigasait, un dels finalistes afegits i ja guanyador del Llibreter i del nou premi d’Òmnium, va ser el segon. “Crec que aquesta situació erosiona perillosament el prestigi del premi Crexells. Arribats aquí, considero que només amb un replantejament profund el premi podrà recuperar la importància que havia tingut per a les lletres catalanes.”

De mica en mica, al llarg de la tarda d’ahir, es va complir l’efecte dòmino i els onze candidats hi van renunciar. Per tant, el premi d’aquest any s’anul·larà o l’Ateneu haurà de buscar una solució d’emergència per sortir de l’atzucac en què s’ha ficat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA