Cultura

El santcrist i el faraó

Arriben al Caixafòrum l’exposició de Ramon Pichot, el bohemi desmanegat de la banda de Picasso, i l’Egipte mil·lenari procedent de la col·lecció del British

La mostra sobre l’antic Egipte reunirà prop de 130 peces

Els albors de la modernitat, principalment vista a través de la pintura, i els tresors de l’arqueologia, preferentment de procedència exòtica. El programa expositiu de l’Obra Social de La Caixa per al seu centre cultural de Girona, a la Fontana d’Or, continuarà combinant aquesta temporada les dues propostes visuals amb què el seu públic potencial se sent més còmode, i ho farà, com també és habitual, amb uns muntatges ambiciosos i acurats. La primera proposta arribarà el 21 de setembre amb Ramon Pichot. D’Els Quatre Gats a la Maison Rose, una exposició que es va presentar al MNAC el setembre del 2017 i que arriba a Girona després de passar també pel Caixafòrum de Lleida.

Membre de la famosa nissaga d’artistes, Ramon Pichot (Barcelona, 1871-París, 1925) és una de les figures més interessants de l’art català del tombant del segle XIX al XX i, al mateix temps, un dels més desconeguts, almenys fins que Isabel Fabregat, comissària de la mostra, va dedicar-li una tesi doctoral que per fi li fa justícia. El muntatge revisa els tres grans escenaris de la seva trajectòria: el Cadaqués dels estiuejos familiars, la Barcelona modernista i el París de la bohèmia, la guerra i la penúria, on acabarà regentant un hostal, la Maison Rose, amb la seva dona, Germaine Gargallo. Amic de Picasso, Manolo i Casagemas, Pichot era el més desmanegat i tràgicament optimista de la colla, potser per la seva semblança amb un santcrist, com va observar l’escriptora i col·leccionista Gertrude Stein.

En contrast amb l’ambient festiu, a un pas de ser decrèpit, del París montmartrenc de Pichot, al febrer es presentarà la segona gran aposta expositiva del Caixafòrum: Faraó. Rei d’Egipte, organitzada en col·laboració amb el British Museum, que hi aporta un fastuós repertori del seu fons integrat per peces d’orfebreria, estàtues monumentals i relleus procedents dels antics temples de la vall del Nil. La mostra presentarà prop de 130 obres d’art i objectes en un muntatge que invitarà el visitant a explorar el simbolisme i l’ideari de la monarquia egípcia i a descobrir la història que s’amaga rere alguns dels seus tresors. A banda de les dues exposicions centrals de la temporada, el Caixafòrum Girona, que l’any passat va rebre 146.175 visitants sumant totes les activitats que gestiona, organitzarà també la segona edició del Nanoarts, el festival d’art en família; promourà el talent contemporani amb el Caixafòrum Found, i a través del projecte Universos literaris, abordarà la literatura universal des de la pràctica artística.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Passola demana a Borràs que es posi “ràpid les piles” amb la taxa audiovisual

Barcelona
MARIA NUNES
FILÒLOGA I CATEDRÀTICA DE LLENGUA I LITERATURA CATALANES

“El llegat literari de Barcelona es pot equiparar a l’arquitectònic”

barcelona

I ara, Tintín en aranès

Barcelona

Culte enterrat a Tossa

Tossa de Mar
Mirador

Magatzems plens d’art

Historiador

Teatre sense un sostre

BARCELONA

Més llaços entre el món cultural i l’educatiu

Girona
L’APUNT

Un certamen per la igualtat de gènere

Fontanet exposa la seva obra lumínica