Cinema

Crítica

cinema

La recerca d’un equilibri

Jaime Rosales, un cineasta tan preocupat per l’estil com per sustentar les seves pel·lícules amb una reflexió teòrica, defineix Petra com un film amb elements argumentals del cinema clàssic, però amb una estructura de cinema modern en la mesura que trenca amb la linealitat narrativa. Una definició que apunta que vol ser un cineasta clàssic i, a la vegada, modern mentre busca un equilibri entre el ganxo comercial i la voluntat artística o, per dir-ho d’una altra manera, la seva vocació d’autor cinematogràfic. Rosales, ho reconeix ell mateix, busca enganxar els espectadors amb una intriga carregada d’elements melodramàtics i fins a cert punt morbosos, però no renuncia a l’estil, que, en aquest cas, es manifesta amb moviments de càmera sinuosos i elegants que, cosa estranya, el cineasta voldria que encarnessin la mirada de l’àngel: algú que s’acosta als personatges com si vingués d’un altre lloc.

Barbara Lennie és Petra, una jove pintora madrilenya acollida per un veterà artista d’èxit (interpretat per Joan Botey, un dels actors no professionals que va descobrint Rosales) perquè faci un projecte a la seva casa taller situada a les Gavarres. En una conversa inicial amb la dona de l’artista, que Marisa Paredes encarna aportant-hi aquella seva actitud d’estar de tornada de tot, Petra afirma que l’art l’interessa com a recerca de la veritat. Potser aquesta és una de les claus del film, però pel que fa al seu mateix argument: Petra, certament, busca descobrir una veritat personal en la seva trobada amb l’artista, un dels personatges més antipàtics del cinema recent, en què tant sovintegen. És així que van revelant-se secrets amagats, però d’una manera que també vol ser clàssica i moderna: pot semblar que la història es tanca, però Rosales vol que alguna cosa resti oberta. A banda de l’estructura que trenca amb la continuïtat temporal i fa atrevides el·lipsis, juga amb el fora de camp amb la idea que no tot ha de mostrar-se. Rosales aconsegueix prou l’equilibri buscat, però em pregunto per què, a vegades, s’ha recreat tant en una certa crueltat.

Petra
Director: Jaime Rosales. Int.: Bárbara Lennie, Àlex Brendemühl, Marisa Paredes, Joan Botey
Catalunya, 2018


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Petra

«Petra»

Gènere: Drama
Direcció: Jaime Rosales.
Intèrprets: Bárbara Lennie, Àlex Brendemühl, Joan Botey, Marisa Paredes, Petra Martínez.
Valoració crítica: [ep] [ep] [eb] [eb]

Publicat a

[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA