Arts escèniques

L’infern dins del Lliure

David Selvas construeix amb la Kompanyia Lliure el díptic d’‘Àngels a Amèrica’, un espectacle que remou les bases de la societat benestant occidental

La posada en escena precipita unes escenes sobre les altres amb un ritme trepidant
Avui, la societat és més madura per veure-hi més temes, a més de l’homosexualitat dels personatges

Fer justícia. Així defineix Pere Arquillué la posada en escena d’Àngels a Amèrica al Teatre Lliure. Josep Maria Flotats havia presentat la primera part d’aquest text de Tony Kushner que feia visible la virulència de la sida als anys noranta. Selvas i Arqullué, els impulsors d’aquesta posada en escena, van insistir llavors al director del Lliure, Lluís Pasqual, que calia presentar les dues parts juntes (S’acosta el mil·leni i Perestroika) per evitar el tall que es va produir al TNC, en què no es va programar Perestroika, tal com havia previst Flotats, però que no va poder presentar arran de la seva dimissió forçada. Sí que s’ha condensat molt l’obra i, en comptes de les quatre hores de cada part, s’ha quedat en poc més de dues per a cadascuna. El Lliure permetrà veure les parts en dies separats o, el dissabte, la marató sencera. L’estrena serà aquest dijous.

L’infern de la sida entra al Lliure a través d’una proposta de realisme màgic, en què veritat i ficció projecten molts més prismes que el de la malaltia incurable dels anys noranta.

Selvas i Albert Arribas (que ha traduït i adaptat l’obra) han fet cas de la majoria de suggeriments de l’autor, que ja adverteix quines escenes es poden eliminar si es vol reduir la durada. O que proposa que les escenes es precipitin les unes amb les altres, eliminant els foscos entre escenes. O que demana que quedin ben visibles els arnesos del personatge que faci d’àngel o, si vola, que es faci una setmana més d’assaig (l’únic element a què no han pogut accedir).

Kushner va escriure un drama oníric, en què enfrontava situacions ben latents en l’Amèrica dels anys vuitanta i en la dels noranta (i també en la d’avui): davant del puritanisme d’una part de la societat esclata una homosexualitat desinhibida, en què els primers reaccionen amb por i els altres ho fan amb valentia.

Els conceptes del cel i de la terra també es contraposen. A Àngels a Amèrica, Kushner vol demostrar que és possible entendre’s entre els dos pols ideològics, tot i que sembli impossible: “La possibilitat de canvi està en el que encara no coneixem”, insinua el director. Per això, molts personatges de les seves trames viatgen del mormonisme a la comprensió del malalt de sida. O fa que un advocat conservador hagi d’admetre la seva homosexualitat.

Selvas juga amb molts plans alhora. Perquè, a la interpretació en directe, se n’hi juxtaposa una de projectada que, si bé primer pot semblar que està gravada en directe, en realitat, difereix del que passa a escena. Jocs que afebleixen la frontera entre veritat i ficció. I que permeten anar mutant els punts de vista d’una situació amb personatges que van entenent l’actitud del seu antagònic. Selvas està convençut que és una obra “que no té fons”, perquè és impossible saber com reaccionaria cadascú si, de cop, se li apareix “un àngel”. La nova mirada a aquesta obra icònica de l’Amèrica dels anys noranta arribarà molt més enllà del tema de l’homosexualitat, que va eclipsar la versió del TNC: “Ara, la societat és molt més madura per seguir la història molt millor”, comenta Selvas.

Quan la sida ha passat a ser una malaltia crònica (tot i que encara infecta i limita moltes vides), té sentit recuper aquells àngels. En part, perquè Donald Trump és el fill d’aquest ideòleg Roy Con, que apareix a l’escena. Walter Benjamin ja advertia que el progrés no podia ser moneda de destrucció. Els àngels de la religió han passat de ser utòpics a capadors a causa de l’estretor dels dogmes. O l’àngel és un element poètic que transforma, però sense caure en el parany de creure que els seus missatges siguin profecies. Aquests àngels de Kushner es queixen que s’han quedat sense la referència de Déu: van més perduts que mai i apel·len a la responsabilitat de cadascú per sobreviure en comunitat. Vicky Peña i Òscar Rabadan són els dos actors adults, al costat d’Arquillué i la Kompanyia Lliure. Per cert, Arquillué ja va actuar, com a jove promesa, en la producció del 1996 al TNC.

Comiat per la porta gran

La Kompanyia Lliure acabarà abans d’hora la seva tercera temporada, però ho farà per la porta gran. No està previst que aquesta experiència entre els vuit integrants es pugui convertir en un nou projecte comú. Perquè, com raonava molt bé un dels actors, Joan Solé, no era aquest l’objectiu per què s’havia creat. Tots els membres celebren l’oportunitat d’haver pogut treballar (i aprendre) amb gran directors i primers actors. I la satisfacció que fos Lluís Pasqual que els triés entre tot el repartiment. Entenen que la seva carrera ha fet un pas molt solvent. Només lamenten que no s’hagin donat les mateixes oportunitats a les actrius que als actors. I que aquesta tercera temporada s’hagi vist truncada abans d’hora arran de la dimissió de Lluís Pasqual, ja que, quan va marxar, va deixar enlaire un projecte que els implicava cinc mesos de feina (amb assajos i temporada a Madrid inclosa). Tothom s’ha solidaritzat amb ells per la seva mala sort. I ha aparegut una pregunta: no es podria treballar un muntatge amb els membres de la Kompanyia perquè presentessin una obra durant el mes que quedava buida la sala Fabià Puigserver? Divendres, alguns actors aclarien que aquesta va ser la intenció de la direcció interina del Lliure. Es va voler transformar el cicle L’últim salt de monòlegs en una obra que ho ajuntés tot. Però, segons membres de la Kompanyia, va ser el president de la fundació, Raimon Gomis, qui va descartar la proposta: “No entenia que s’hi hagués de fer res més si el creador de la Kompanyia, Lluís Pasqual, no seguia al Lliure.”

El Teatre Lliure tornarà a contractar els actors, ara ja com a professionals, el mes de maig per aixecar la reposició d’El temps que estiguem junts, de Pablo Messiez. Fa molt poques setmanes que van descobrir que se’ls obria un buit de prop de cinc mesos sense feina. Massa complicat, per ara, trobar res que pugui ajudar a cobrir aquests mesos d’aturada imprevista.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

societat

La biblioteca de Cassà de la Selva ja porta el nom de Maria Corominas

cassà de la selva
música

La cantant gironina Jost Jou debuta amb ‘MFQM’: més forta que mai

girona
poesia

Guillem Pérez: “El cor és el vehicle amb què avancen la lectura i la vida”

cadaqués
Cultura

Mor Eduard Lluís Muntada, la veu en català de Vyvyan, el punky d’‘Els joves’

societat

Lectura de poemes i dos concerts per Sant Jordi

santa coloma de farners
SALT

Una marató de contes i música per amenitzar la Diada de Sant Jordi

SALT
Els propers reptes

Els propers reptes

BARCELONA
ÒPERA / DANSA

El Liceu convidarà Bieito, Ollé, Castellucci i McVicar el 24/25

BARCELONA
LLIBRES

“Calonge, poble de llibres” prepara una gran festa per Sant Jordi

CALONGE