Cultura

Crítica

Classe magistral sobre el moviment precís

  • VÍDEO: Moving with Pina
  • VÍDEO: Le sacre du printemps (1975)

La coreògrafa Pina Bausch (1940-2009) interpel·lava els ballarins, demanant-los moviments a partir de conceptes varis com “diumenge de missa a Wuppertal” i “gestos infantils”. Els ballarins executaven “petites frases”per formar una escena que Pina Bausch deconstruïa. Amb exigència i rigorositat però també delicadesa i correcció alhora de plantejar canvis i mostrar la seva desaprovació. La professora depurava fins quedar-se amb allò essencial; a vegades un braç ondulant. Frustrant.

Ho reconeixia la que va ser ballarina solista durant més de vint anys de la companyia Tanztheater Wuppertal, Cristiana Morganti a Moving with Pina , que es va estrenar dissabte al festival Temporada Alta ; molt més que una classe magistral sobre el procés de creació en la dansa. Pensada com una conferència, Morganti va relatar i ballar la relació que s’estableix entre un mite de la dansa expressionista com Pina Bausch, hermètica, i els seus ballarins. Cristiana Morganti va realitzar un exercici de creació i d’estil que també és un homenatge al mestratge. Amb un italià dolç i murri, que contrastava amb la mentalitat germànica dels ensenyaments de Pina, Cristiana Morganti va desgranar anècdotes –de vacances a París i sense telèfon, Pina la localitza per dir-li que ja té vol per l’endemà ser a Lisboa i suplir una emergència– i va repassar muntatges històrics com Le Sacre du printemps (1975), en el qual el moviment precís surt amb la força de l’emoció i així ho sent el ballarí. I sobre la composició inicial, a partir dels “gestos infantils”, amb la complicitat d’un senyor del públic, Cristiana Morganti va demostrar que, amb l’expressivitat facial i corporal, es pot ballar també una dansa de seducció.

Moving with Pina
Director: Cristiana Morganti
3/11/2019 Teatre de Salt


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
CARLES SANTAMARIA
GUIONISTA DE L’ADAPTACIÓ AL CÒMIC DE LA NOVEL·LA DE SÀNCHEZ PIÑOL ‘VICTUS’

“El 1714, el conflicte era una successió, no la secessió, com ara”

Barcelona

Cobla, corda i... tossuderia

girona
Mirador

Romàntica, moderna i pop

Princeses i heroïnes

Barcelona

La Nit Més In, premi Impulsa Cultura

barcelona

El Bonmatí, per a Ribas

Girona

Posseïts per l’art

BARCELONA
Crítica
cinema

La vida a Montfermeil

Documental

‘Historias de nuestro cine’ amb la veu de Resines