Arts escèniques

Shakespeare en l’arrencada

Temporada Alta inicia el cartell internacional amb la Royal Shakespeare Company i un ‘Macbeth‘ en sard

El festival inclou un centenar de títols: avui també actua Malpelo i estrena Llàtzer Garcia

Aquest vespre s’aixeca el teló del Temporada Alta amb el retorn de la Royal Shakespeare Company (RSC) al Municipal de Girona. Ara presenta una versió de Measure for measure, que han ambientat a la Viena del 1900. Paral·lelament, es representa al Teatre de Salt Macbettu, una versió en sard del Macbeth shakesperià. Alessandro Serra vol connectar amb el públic a través del treball físic per sobre del vers. Els dos espectacles internacionals, que tenen més funcions pel cap de setmana apunten a Shakespeare, una declaració d’intencions del festival que reivindica el clàssic des de la contemporaneïtat.

Lucy Phelps és la Isabella de Measure for measure. La Royal Shakespeare Company (van ser el 2002 al festival amb El rei Lear i al TNC el 2006 amb Els contes de Canterbury) treballa a patir del text però provant de comprendre’l en conjunt. Al final d’aquesta comèdia amarga el duc fa una proposta que no podrà rebutjar Isabella. Phelps admet que avui en el món occidental la proposta es podria descartar. Però li sembla bo pensar que no es podia fer en la Viena del 1900 (en els temps previs a la I Guerra Mundial) ni tampoc en molts països, en ple segle XXI. Aquesta és la clau que converteix un text de fa 400 anys en actual.

També el dramaturg italià Alessandro Serra prova de connectar amb el públic popular, s’adreça a tothom. Serra reivindica el teatre físic per sobre del text, perquè el primer és viu i el vers neix de la intel·lectualització i “adorm el cos”. Per això va versionar el drama de Macbeth, només amb actors masculins sense paraules. I, posteriorment, hi va introduir el sard per dotar-lo d’una sonoritat vocal, que ajudi a donar significat i avançar la trama i que el so emmarqui cada personatge. Macbettu, que fa anys que roda pel món, utilitza elements ancestrals del carnaval sard. Per això hi va evitar l’entrada de cap actriu. Per a Lady Macbeth i l’aparició de les bruixes s’ha unificat en un sol actor, de prop d’1,90, que contrasta per la corpulència amb la resta del repartiment.

El Temporada Alta s’allarga fins al 9 de desembre amb un centenar de propostes. En el seu cartell, a més dels espectacles internacionals, també es dona suport a moltes produccions que posteriorment fan temporada a Barcelona.

Avui, els espectacles internacionals comparteixen cartell amb la funció única d’On Goldberg Variations, de Malpelo (als TYeatrs d’El Canal), i l’estrena d’Els somnàmbuls, una producció de comèdia escrita i dirigida per Llàtzer Garcia (a La Planeta, fins diumenge).

LA DATA

9-12-2019
dia
que s’acabarà el Festival Temporada Alta. Hi ha previstes fins a 97 espectacles, 27 de producció internacional.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona
música

Twenty One Pilots actuaran al Palau Sant Jordi l’abril vinent

Barcelona
ART

Estudien si la part superior del mosaic de la Casa Navàs també és de Joaquim Mir

REUS
art

Mor Richard Serra, l’escultor monumental

barcelona