Cultura

Carol López, Julio Manrique, Carlota Subirós i Emma Dante, noms propis del segon tram de temporada al Teatre Lliure

El públic jove ha augmentat fins a un terç del total els primers dos mesos i mig de programació de Juan Carlos Martel

La programació del segon semestre del curs 2019/20 al Teatre Lliure incorpora més propostes de creadors i directors consolidats, aposta per les produccions pròpies i les “noves dramaturgues”. Hi destaquen els noms de Julio Manrique, dirigint una revisió de ‘Les tres germanes’ de Txékhov; Carlota Subirós i la seva relectura d’El quadern daurat’ de Doris Lessing o Carol López dirigint la seva ‘Bonus Track’. Les novetats –també dues propostes europees, a càrrec del suís Massimo Furlan i la italiana Emma Dante- s’han donat a conèixer aquest dijous, al costat d’un balanç provisional dels primers mesos del curs, que ha convocat un públic més jove i ofert més funcions accessibles, dos dels objectius que s’havia marcat Juan Carlos Martel.

Seguint la línia del primer semestre, però amb més artistes, dramaturgs i directors consolidats que aleshores, el Lliure convida Carlota Subirós a presentar una relectura d’‘El quadern daurat’ de Doris Lessing (Premi Nobel el 2007,) amb Nora Navas com a protagonista; Julio Manrique dirigeix i reformula el clàssic ‘Les tres germanes’ d’Anton Txékhov, interpretades per Cristina Genebat, Laia Manzanares i María Rodríguez; i Juan Navarro i Gonzalo Cunill fan tàndem a ‘En lo alto para siempre’, un espectacle creat a partir de textos del escriptor novaiorquès David Foster Wallace.

Juan Carlos Martel ha subratllat que a “cap dels creadors” se’ls ha encarregat res concret i que tots han sigut “lliures” de presentar allò que volien. “Curiosament, tots coincideixen en la necessitat d’escolta interna per afrontar un present cada vegada més complicat i que requereix saber d’on venim per saber cap a on anem. Això exigeix reflexió, i aquests espectacles ens donen reflexió, i ens permeten créixer”, ha destacat el director del Lliure.

També aquest segon semestre inclou textos nous amb quatre autores presents dins del panorama escènic actual. D’una banda, Carol López torna al Lliure amb ‘Bonus Track’. De l’altra, s’estrenen al teatre amb El primer Lliure María Velasco i Lola Jiménez, que presenten ‘La espuma de los días’; Lara Díez, que dirigeix l’espectacle existencial ‘La nostra parcel·la’ i Raquel Cors, que porta a escena ‘Una’, proposta teatral entre el documental i la ficció sobre el plaer sexual.

Pel que fa a les propostes internacionals d’aquesta segona part de la temporada, el Lliure compta amb els muntatges de dos artistes innovadors europeus que es presenten per primer cop a Catalunya. El suís Massimo Furlan dirigirà ‘Concurs européen de la chanson philosophique’ [Concurs europeu de la cançó filosòfica], un musical filosòfic en format Eurovisión. La italiana Emma Dante tanca la programació internacional amb l’espectacle que l’ha catapultat entre els grans noms de l’escena europea, un diàleg amb el més enllà titulat ‘Le sorelle Macaluso’ [Les germanes Macaluso].

Dins de les propostes destinades al públic infantil, l’oferta del Lliure programa Marc Rosich i Carles Pedragosa, que presenten el musical ‘La Bruixa de la tramuntana’. La companyia francesa La balaine – cargo, que porta a escena per als més petits (de 3 a 6 anys) ‘Poulette Crevette’ [Gallineta Gambeta] i El Conde de Torrefiel, que estrena ‘Los protagonistas’, el seu primer espectacle per a públic infantil.

En darrer lloc, el Lliure continua buscant complicitats i col·laboracions amb el teixit cultural i social de la ciutat per completar la seva nodrida programació. Així, acull dos espectacles del festival Dansa: Quinzena Metropolitana: ‘RRR’, una proposta conjunta de Frederic Amat, cabosanroque i La Veronal, on se suma Cube.bz, i ‘El nacimiento de la bailarina vieja’ d’Elena Córdoba. També recupera ‘Sis personatges. Homenatge a Tomàs Giner’ de Juan Carlos Martel Bayod i Joan Yago, un espectacle inclusiu realitzat amb la col·laboració d’Arrels Fundació.

Rejoveniment del públic

De setembre a mitjans de novembre de 2019, el públic del Teatre Lliure s’ha rejovenit fins a representar un terç del total. En concret, el públic menors de 30 anys representa en aquests primers mesos de programació sota la nova direcció el 37% del públic.

L’altre objectiu que sovint ha remarcat Juan Carlos Martel Bayod, millorar l’accessibilitat dels espectacles oferts, en especial, als col·lectius amb diversitat funcional auditiva i visual, també avança en el sentit que hores d’ara s’han ofert 8 ‘funcions accessibles’, mentre que en tot el curs passat se’n van programar 3.

L’ocupació es manté en un 80,5%, gairebé el mateix percentatge que la darrera temporada. Un curs que va ser de transició, entre la marxa de Lluís Pascual, la gestió interina del teatre i l’arribada de Juan Carlos Martel, el febrer de 2019.

Balanç del curs 2018/2019

Segons ha fet públic el Teatre Lliure, el curs passat l’ocupació mitjana va ser d’un 79,9%, és a dir, un 5,6% menys que l’anterior. No obstant això, des del teatre contemplen que el descens “s’explica” perquè també van créixer els aforaments (especialment a la Sala Fabià Puigcerber a Montjuïc), en major proporció que l’augment d’espectadors,

La Temporada 18/19 va oferir 483 funcions (75 més que l’anterior), ampliat l’aforament a gairebé 120.000 butaques i incrementat els espectadors totals a 95.687. Va augmentar, també, el preu mig de l’entrada a 15,20 €.

La recaptació del curs passat va augmentar lleugerament a 1.224.613 euros (122.339 euros més).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.