Cinema

MARTÍ ROMANCES

DISSENYADOR GRÀFIC I ARTISTA MULTIMÈDIA PER A PRODUCCIONS CINEMATOGRÀFIQUES

“Els efectes especials ara ja serveixen per a qualsevol gènere”

Barceloní de 33 anys, té una empresa d’efectes especials a San Francisco que ha treballat en les adaptacions de Marvel. Ha vingut a fer una ‘master class’ a l’escola FX Animation

Si ho expliqués a la seva mare, quina feina diria que té?
Jo em dedico a explicar històries que amb una imatge s’entenen ràpidament i fàcilment. Si tenim una pantalla on hi ha un text que diu “Alerta” i està apuntant en un mapa mundial a una ciutat, veus que a París està passant alguna cosa. Però quan t’ho explico ja han passat trenta segons. A la pantalla ho has vist a l’instant.
Però això en quin context?
Posaré un exemple. Imagini’s una pel·lícula fantàstica i que hi ha una escena en un pont de comandament d’una nau espacial. Normalment veiem moltes pantalles amb tot de gràfics. Nosaltres dissenyem aquestes imatges i gràfics intentant que tinguin un llenguatge propi que s’adapti a l’estètica i a les característiques del film.
O sigui que també condicionen l’estètica de la pel·lícula.
Nosaltres, a banda d’explicar històries, ajudem a configurar un món determinat; per exemple, si està situat als anys 2050 i en aquest futur immediat els rètols dels bars són hologrames, nosaltres els dissenyem amb efectes especials perquè no calgui construir físicament aquest rètol. Ara ja estem a un nivell que fa quedar enrere el disseny 3D, estil Pixar, i podem dissenyar elements de realisme fotogràfic.
Què els demanen a Hollywood?
Depèn dels directors. A Marvel volen que fem coses que ens costa entendre i assimilar d’entrada perquè es tracta de personatges i tecnologia que venen d’un altre planeta, com ho vam fer a Los guardianes de la galaxia. A The Martian, de Ridley Scott, volien una cosa més casolana, en el sentit que ho pogués entendre ràpidament la meva mare, que no és enginyera de la NASA.
Com va entrar en aquest món del disseny digital?
Hi treballo des dels 19 anys. Vaig tenir l’oportunitat d’entrar en una empresa de postproducció i ja m’hi vaig quedar mentre acabava els estudis de disseny multimèdia a Barcelona. Aprenia molt més amb tots els dissenyadors i compositors d’efectes especials que a l’escola. Com que veien que estava disposat a experimentar amb nous efectes especials, em van donar petites feines.
I ara?
Estic instal·lat a San Francisco. Fa nou anys vam començar amb una petita empresa a Londres i fa quatre anys vaig decidir expandir-la a la Costa Oest, sobretot per la proximitat de Los Angeles i Hollywood, on tenim els nostres principals clients. I també hi ha el tema que molts dels productes que fem ara no sols s’utilitzen a les pel·lícules de ciència-ficció, sinó també a les d’altres gèneres.
Quan parla de nosaltres, a qui es refereix?
A l’empresa, que es diu Territory Study. Vam començar a Londres fa quatre o cinc anys i el que fèiem eren gràfiques animades per a anuncis. Va ser quan vam poder treballar a Prometheus, de Ridley Scott, que vam veure que les nostres gràfiques animades podien ajudar molt el cine a crear aquestes històries narratives i a cobrir aquests elements ja que fins aleshores no hi havia hagut ningú que s’hagués centrat en exclusiva en aquesta part. Ara, nou anys després, tenim 70 persones a Londres, 25 a San Francisco i gent a Los Angeles. I ara voldríem obrir un satèl·lit a Barcelona, perquè aquí hi ha molt de talent.
Digui’m una de les pel·lícules en què hagi disfrutat més.
Ens ho passem molt bé perquè d’entrada treballem en el que ens agrada. Recordo amb molta simpatia Los guardianes de la galaxia perquè era un grup de Marvel que eren uns personatges que no coneixíem. Van fer alguna cosa arriscada i els va sortir bé. Hi havia un home arbre, per exemple, cosa que obligava a fer naus singulars per a uns personatges totalment surrealistes.
Encara hi ha el prejudici cinèfil contra les pel·lícules amb massa efectes especials.
És veritat que quan es fica tecnologia per ficar tecnologia no té sentit, però quan t’ajuda a augmentar la visió del guió, a fer coses que són impossibles, val la pena. La tecnologia t’ajuda a fer coses tan realistes que ja no semblen fetes amb ordinador, obre les portes a imaginar mons que no existeixen, com a Marvel, i a simular coses que van deixar de ser i ara es poden fer perquè la gent viatgi a altres èpoques, com per exemple una benzinera dels anys cinquanta.
En què està treballant ara?
Estem molt enfeinats preparant Space Jam 2, per a la Warner, que originalment protagonitzava Michael Jordan amb els dibuixos de Bugs Bunny i companyia, però que ara té com a estrella LeBron James. Ja s’ha enllestit Los ángeles de Charlie, en la qual hem participat. També treballem en noves sèries de Marvel i amb el fill de Jim Henson, el creador dels Muppets, amb un programa per a la nova plataforma de Disney.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

El Jazz omple el Passeig de Gràcia

barcelona
crónica

Oques Grasses en salsa dolça

GIRONA

El manifest d’Agitart centra el Dia Internacional de la Dansa

girona
cultura

L’alt i constant mestratge de Mercè Vidal

Paola Cortellesi
Cineasta i actriu

“Els italians portem el neorealisme a l’ADN”

Barcelona
cultura

Mor Francisco Rico, un dels grans experts del ‘Quixot’

barcelona

Marc Larré guanya el premi Antoni Vila Casas d’Escultura 2024

palafrugell
cultura

La llei contra la bruixeria més antiga d’Europa, de les Valls d’Àneu, compleix 600 anys

barcelona
Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona