Art

Els trànsits de la vida

Anna Agustí proposa un viatge vital a partir dels paisatges naturals i humans que tant l’han impactat de l’Àfrica, a l’exposició que avui inaugura a la Fundació Valvi

‘Moments trobats’ presenta una selecció de l’obra recent de l’artista de Pals

Devia ser premonitori que a una artista marcada per les A a les inicials del seu nom i primer cognom un país que comença per la mateixa lletra l’hagi marcat tant. Anna Agustí Hontangas (Pals, 1968) explica que des del seu primer viatge a l’Àfrica tot va canviar. L’impacte que li va produir la va atrapar fins al punt que no ha deixat d’anar-hi (el Marroc, Gàmbia, Etiòpia, Cap Verd...), té dues filles adoptades d’aquell continent i, artísticament, tot va fer un tomb.

Si fins aleshores la seva obra girava al voltant del seu paisatge més proper, l’Empordà, marcat per aquelles barques que contemplava des de ben petita, a partir d’un moment la figura humana va prendre més presència i els colors primaris d’aquelles contrades prenien protagonisme. “Quan vas a l’Àfrica la gent, l’alegria, el soroll i el moviment et marquen molt i això ho trasllado a les pintures, on acabo fusionant el meu paisatge amb el seu fins a trobar un punt comú del que jo anomeno trànsit: aquell lloc universal definit per les migracions, viatges que la humanitat no ha parat de fer des que els primers ancestres provinents de les valls d’Etiòpia van decidir moure’s.”

Amb l’exposició titulada Moments trobats, que avui s’inaugura a la Fundació Valvi de Girona (19.30 h), Anna Agustí proposa un viatge a aquest univers particular, marcat i vinculat pel continent africà, on el protagonista no és només el paisatge, sinó també els rostres, exòtics i misteriosos alhora, el mar i els nens. L’exposició és alhora una metàfora “del procés vital que va del naixement, la vida i la mort”, com remarca.

Les obres majoritàriament són pintures sobre suport de fusta, on l’artista desenvolupa un complex dialecte entre els elements pintats i els elements afegits per mitjà del collage “en una lluita cos a cos amb l’obra, rascant-hi, traient-hi, enganxant-hi, superposant-hi... fins que la mateixa obra ja no demana res més i es dona per vençuda”, com descriu Catalina Aurich (Giart) al catàleg.

Tots són quadres recents, la majoria inèdits, que formen una sèrie d’obres realitzades entre el 2019 i aquest any que tot just acaba de començar. Com es podrà veure, a banda de les peces sobre el canvi climàtic, la lluminositat dels colors que impregnen les pintures (realitzats a partir de pigments que ella mateixa compra en els seus viatges) transmet energia, força i alegria. “Sempre hi ha un punt d’esperança a les pintures perquè és l’Àfrica que he conegut.” Ho diu A.A. sobre À.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

salt
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós