Música

Fotògraf ‘on tour’

Ferran Sendra resumeix 45 anys de fotografies de concerts i viatges intrèpids a ‘Rocks on the road’, testimoni gràfic de tota una vida dedicada al rock

El fotoperiodista visita en el llibre Sun Records, la Highway 61, Penny Lane... i el Vaticà
“No sabies si cauria o tot era una ‘pose’”, diu sobre Lou Reed, el seu ‘bateig’ com a fotògraf

Ferran Sendra (Barcelona, 1958) és des de fa dècades una presència habitual dels fossats dels concerts, on, malgrat el seu tarannà discret i sigil·lós, és considerat un veritable mestre pels seus companys de professió. Rocks on the Road (Arola Editors), però, i malgrat haver-ne fet a cabassos, no és només un extraordinari llibre de fotografies de concerts (amb Bob Dylan, David Bowie, Rolling Stones, Bruce Springsteen, Queen, Neil Young, Tina Turner, Frank Zappa, Eric Clapton, James Brown, els Ramones, Kiss, B.B. King i Patti Smith, entre molts altres, en acció) sinó també un recull de paisatges –principalment d’Anglaterra i els Estats Units, amb Londres, Liverpool, Nova York, Chicago, Memphis, Nashville, Nova Orleans o diferents trams de la Ruta 66 com a enclavaments ineludibles– que Sendra, antic fotoperiodista de l’Avui i, després, d’El Periódico de Catalunya, ha anat anotant des de sempre en una llibreta de viatges a mesura que observava portades i contraportades de discos i llegia –i rellegia!– autobiografies i lletres de cançons. “Ja n’hi ha prou, de llibres amb fotografies de concerts!”, etziba però. “Fer un llibre amb 300 ninots tocant la guitarra no hauria tingut per a mi cap mena de sentit”, remuga aquest autoproclamat “malalt de la música” que va estrenar-se com a fotògraf amb un concert de Lou Reed l’any 1975 en què era difícil saber si l’autor de Rock & Roll Animal (disc que Sendra, aleshores, escoltava cada dia) “cauria en qualsevol moment a terra o tot plegat era una pose”. “Segurament, però, estava més a prop de caure a terra...”, acaba concloent, però.

Rocks on the road, amb pròlegs dels periodistes Manel Fuentes, David Castillo i Jordi Bianciotto i el fotògraf Jordi Vidal Sabata, doncs, inclou tantes fotografies a peu d’escenari (no tot són grandíssimes estrelles: entre les 368 pàgines del llibre hi trobem també Elliott Murphy, Chris Spedding, Girlschool, Ian Dury, Mott the Hoople o Uriah Heep) com de l’imaginari per antonomàsia del rock, amb trens, cotxes, motels i carreteres irresistibles per a qualsevol teleobjectiu però, també, racons sense cap valor paisatgístic aparent però en posicions d’honor en la mitologia rock: The Clash en concert l’any 1981 a Badalona i les escales de Camden on Joe Strummer i companyia van fotografiar-se per al seu àlbum de debut; Wilko Johnson i Lee Brilleaux de Dr. Feelgood suant la cansalada a l’escenari amb la Canvey Island (“un lloc inhòspit i ple de petroli!”, adverteix Sendra) que els va veure néixer a la pàgina del costat; Roxy Music al Narcís Sala i unes roques de la costa anglesa que tot bon seguidor del grup de Bryan Ferry reconeixerà com les de la portada de Sirens; Springsteen caminant per davant l’escenari amb la fotografia, a la pàgina anterior, d’un crossroads que, si no parléssim dels llegendaris E Street i Tenth Avenue, podria ser el de dos carrers de New Jersey qualssevol...

“La portada del llibre podria haver estat, per exemple, la Battersea Station de Londres que apareix a la coberta de l’Animals de Pink Floyd i que em vaig trobar, sense buscar-la, quan, l’any 1980, vaig anar per primer cop a Londres. No volia, però, que ningú es pensés tampoc que aquest era un llibre de portades”, remarca el fotògraf. “Podria haver estat també la del primer concert que vaig veure de Queen”, exposa. “Freddie Mercury, als fotògrafs, sempre ens donava molt de joc i, aquella gira, la de Sheer Heart Attack, era la d’un grup realment heavy. Va ser impressionant”, recorda entusiasmat. Finalment, però, i fent justícia a l’esperit del llibre, és el Cadillac Ranch, una escultura d’Amarillo (Texas) amb espai propi en la mitologia del Boss, la que figura a la coberta de Rocks on the road. “Stolen Car, Cadillac Ranch... Mira si hagués estat una bona opció aquell indret per a la portada de The River, en lloc de recórrer a una foto amb Springsteen amb camisa de quadres repescada de l’època de Darkness on the Edge of Town!”, diu Sendra, encès.

Viatger perspicaç, Sendra viatja també a Sun Records, Penny Lane, el Chelsea Hotel, la Highway 61... i el Vaticà, on, portant al límit el seu gust pel detall, va palplantar-se davant la Scuola di Atene de Raffaello per buscar la imatge que, amplificada, il·lustra la portada dels Use your Illusion de Guns n’ Roses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Dusminguet farà un concert de comiat el 22 de juny a les Borges Blanques

Barcelona

Les cares diverses del ‘true crime’

Barcelona
novetat editorial

L’assassí més famós d’Irlanda, radiografiat

Barcelona
Laia Vilaseca
Novel·lista

Laia Vilaseca: “Escrivint, continuo sent jardinera i no arquitecta”

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica

BARCELONA
música

El nou festival Guixolstronic proposa 12 hores de música electrònica

st feliu de guíxols
cultura

L’associació de museòlegs, sobre el polèmic canvi d’orientació del Museu del Disseny: “Caldrà esperar a que es presenti el projecte definitiu”

barcelona
Música

El Festival de Prada s’estén i ofereix concerts sense fronteres

Girona
DANSA

El Sismògraf convoca a respirar amb la natura i a flirtejar amb la tecnologia

OLOT