Arts escèniques

De sexe i d’empaties

Albert Serra presenta una instal·lació, al Temporada Alta, rellegint el marquès de Sade

L’actriu Bárbara Mestanza indaga en com els ‘privilegiats’ empatitzen amb les desfavorides

Rebot del cap de setmana de programadors. Tant el cineasta Albert Serra (Personalien) com Conde de Torrefiel (Se respira en el jardín como en un bosque), que havien de participar en la concentració del 19 al 22 de novembre, s’han reprogramat aquest cap de setmana. Ara coincideix amb Sucia, de Bàrbara Mestanza, una artista que també podria interessar als programadors internacionals. Aquesta funció però és única, mentre que els altres dos treballs tenen un cert aire d’instal·lació en què el públic, en tot cas, és l’intèrpret.

Albert Serra tanca el cercle amb Personalien . Arran de la controvertida producció escènica Liberté a la Volksbühne de Berlín, i d’un rodatge posterior (amb el títol homònim), en què indagava entre el desig i la moral. Serra situa l’acció en un bosc, i dona via lliure al marquès de Sade. Ara la instal·lació (que va tenir bona rebuda al Museu Reina Sofia de Madrid) es trasllada a la Coma Cros, a Salt. Serra fuig de donar una trama concreta i prefereix que sigui l’espectador el que es faci la composició de lloc. Li agrada provocar i desconcertar. La instal·lació són dues grans pantalles reproduint escenes del film.

També Se respira en el jardín como en un bosque és una invitació a acomiadar-se de la història, de la perversitat de la trama. Es tracta d’un exercici, pensat durant la quarantena amb els mínims recursos possibles, seguint la màxima de Peter Brook: només hi ha un actor en un espai concret i un espectador. L’acció és simple: un espectador fa d’actor manipulant objectes segons li indiquen des dels auriculars, i un altre s’ho mira. Al cap d’una estona, l’actor assumeix el paper d’espectador i rellegeix el significat dels moviments, aparentment abstractes, que mou un tercer espectador. La peça es programa a La Mercè, també des de divendres i fins diumenge.

Finalment, Mestanza . Ella es pregunta a Sucia com un home pot empatitzar amb una dona que ha patit abusos sexuals. Aquesta és la recerca. Una de les claus és invertir els papers: que l’actriu faci d’home abusador i l’actor, de dona que pateix l’abús. L’acció es desenvolupa a partir d’una situació que va patir Mestanza, fa cinc anys. I han volgut relacionar-lo, com si fos un document, amb altres veus especialitzades. L’acció serà a La Planeta per a un grup reduït de públic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona
música

Twenty One Pilots actuaran al Palau Sant Jordi l’abril vinent

Barcelona