Cultura

Gergiev, regenerador

L’Orquestra Simfònica del Teatre Mariinski, que dirigeix, oferirà dijous i divendres dos concerts a L’Auditori de Barcelona, i dissabte, dues actuacions a Girona

És la primera gran gira d’una orquestra internacional a Europa actualment

“Potser no caldrà pessigar-nos per saber si és un somni o realitat, en saber que el mestre Valeri Gergiev torna a estar present en la Temporada.” Ibercamera promociona així les noves edicions del seu cicle a Barcelona i Girona destacant l’excepcionalitat de l’esdeveniment, no pel fet d’incloure la presència del prestigiós director de l’Orquestra Simfònica del Teatre Mariinski, que ja hi ha actuat més d’una vegada, sinó perquè com va remarcar el seu president, Josep Maria Prat, és “la primera gran gira d’una orquestra internacional” en aquests moments.

Un “miracle” que ha esquivat un “camp de mines” –de fet l’Estat espanyol és l’únic país europeu que actualment té els auditoris oberts– que tindrà lloc a casa nostra aquesta mateixa setmana, quan dijous i divendres l’orquestra russa ofereixi dos concerts a L’Auditori de Barcelona. Debutarà demà amb un concert (que tindrà dues funcions, a les 18 h i les 21 h) en què s’interpretarà l’obertura de Wagner i la Simfonia fantàstica, de Berlioz; i divendres amb el pianista Alexei Volodin acompanyant l’orquestra del Mariinski per interpretar la Simfonia núm. 6 de Txaikovski, coneguda com a “Patètica”, i el Concert per a piano núm. 2, de Rakhmàninov.

L’endemà, també actuarà a l’Auditori de Girona (17 h i 20 h), on oferirà el Parsifal, Preludi i Encantaments del Divendres Sant de Wagner i la Simfonia núm. 9 de Schubert, coneguda com “La Gran”. Girona serà l’últim concert que la formació oferirà en la seva gira per l’Estat, després d’una gira que els haurà portat al Palau de les Arts de València i l’Auditorio Nacional de Madrid. Una gira estatal que s’ha adaptat a les restriccions i mesures de la Covid-19 i que obliga l’orquestra a tenir una seixantena de músics dalt de l’escenari.

El ‘mestre’ parla

Que són temps difícils i insòlits també ho demostra el fet que el mateix Valeri Gergiev, gens procliu a oferir rodes de premsa, es deixés sentir ahir “donada l’excepcionalitat del moment”. El director general del Teatre Mariinski des de 1988 va declarar en roda de premsa ahir oferida per streaming des del Palau de les Arts de València: “Els músics i els programadors tenim una gran responsabilitat. S’ha de demostrar que la cultura en viu és possible tot i la pandèmia.” Això sí, va afegir-hi: “Esperem que la gira per l’Estat espanyol sigui un èxit artístic i no tinguem cap sorpresa.” Si bé ha actuat prèviament amb altres orquestres al Japó (Filharmònica de Viena) i Alemanya (Filharmònica de Munic), “el que ho fa complicat a Europa són les diferents normatives de cada país i restriccions com ara les quarantenes”. Això sí, va admetre que quan ets a l’escenari “no pots tenir por” tot i ser conscient que “treballar amb gent implica riscos”. Gergiev dirigeix més de mil persones entre el ballet i les diferents formacions musicals, a més de dirigir altres orquestres prestigioses.

Com el bon vi, Gergiev, que està a punt de complir els 70 –“només puc millorar”–, va recordar el que li va dir el seu mestre quan va dirigir de jove el seu primer concert: “No pateixis, només els primers 75 anys són difícils.” Ell, que en els últims anys ha dirigit totes les simfonies de Bruckner –“que han canviat la meva vida”–, i al llarg de la seva carrera totes les de Mahler i les de Xostakóvitx, diu que és conscient d’això: “Ni amb 150 anys de vida podria tocar totes les grans obres i per això vull disfrutar de la maduresa, saviesa i experiència no perdent el temps i escollint el que em fa feliç.”

Potser per aquest mateix motiu es va sentir molest quan se li va preguntar per temes de caire polític, com ara la detenció d’Aleksei Navalni i el seu suport a Putin: “A tot arreu hi ha tensions. Als Estats Units també passen fets estranys i tampoc no comento res respecte a això. Dirigeixo uns dos-cents concerts a l’any i tinc una vida suficientment rica. La música és l’únic que m’interessa.” I així ho demostrarà a Barcelona i Girona.

Pires, Miura i Pollini, a Barcelona

Gergiev i la Mariinski inauguraran la temporada 2021 d’Ibercamera a L’Auditori i el Palau de la Música Catalana, un cicle que portarà altres grans noms i formacions a Barcelona. Entre d’altres, començant per l’Orquestra de la Ràdio d’Hongria amb el Cor Madrigal (9 de febrer), la pianista Martha Argerich i l’Orquestra de Lucerna (15 de febrer) i l’Orquestra Simfònica SWR Stuttgart, dirigida per Teodor Currentzis (22 de març). Prendrà el relleu als escenaris Daniïl Trífonov al piano (23 de març); l’Orquestra de Cambra de Viena (29 d’abril); l’Orquestra Simfònica de Tòquio, dirigida per Jonathan Nott interpretant La sisena de Mahler (26 de maig); un duet amb Maria João Pires i Fumiaki Miura (21 de setembre), i, com a punt final de luxe, el pianista Maurizio Pollini (27 d’octubre).

Volodin, Miura i Varvara, a Girona

Onze propostes i 12 concerts són els que presenta la temporada 2021 d’Ibercamera a l’Auditori de Girona. Després del pas de Gergiev, serà el torn de l’Orquestra de la Ràdio d’Hongria i el Cor Madrigal interpretant La creació, de Haydn (7 de febrer), i Martha Argerich al piano, acompanyada de l’Orquestra de Lucerna, oferint temes de Beethoven i Txaikovski (16 de febrer). A més dels concerts de cambra, destaquen les actuacions de l’Orquestra Simfònica de Colònia (7 de març), el Quintet de Xostakòvitx amb Alexei Volodin al piano (14 de març), l’Orquestra de Cambra de Viena (2 de maig) i, per acabar, un trio de luxe, format per Miura, Roozeman i Varvara (26 de setembre).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.