Arts escèniques

Crítica

dansa

On és la bèstia?

Si alguna força té el bosc salvatge és la seva qualitat de feréstec. Feia molt temps que Barcelona esperava el retorn de Wim Vandekeybus i la proposta, tot i que enèrgica, es perd per un excés de bonisme. Al bosc. la humanitat hi és més vulnerable que mai, sense xarxa on connectar-se, sense quasi electricitat, amb només l’asfalt com a rastre destructor (per la bona intenció d’apropar dos punts geogràfics i impulsar-hi una convivència). En aquestes latituds hi ha moltes situacions que no són raonables i que es legitimen per la llegenda, per un món fantasiós, un punt fosc, que ho fa tot abstracte, molt ballable,carregat d’intenció. A Traces, hi ha la bèstia ferotge que es revolta i hi ha el poble que fuig agafant una mena de carretera abandonada d’un no-lloc a un altre no-lloc, hi ha les persones ferides per un vehicle o per una baralla amb altres bèsties. Però el relat de la perversitat de l’home és tan evident que s’acaba justificant la venjança de l’os. I això trenca la màgia de la dona que ha alletat un os (que es podria relligar amb Història de Joan, nascut d’un os d’Albert Vidal o d’Irene Solà a Canto jo i la muntanya balla).

En aquesta línia, és molt més interessant plantejar les contradiccions dels humans, revelar-se contra les ambicions, les obsessions, les pors, que no pas culpabilitzar-lo i deixar el terreny de la reflexió erm. Akram Khan inquieta molt més a Xenos; La Veronal commou amb Sonoma o qualsevol altre títol; El Conde de Torrefiel fan esclatar els límits a La plaza. Però jugar a una narrativitat massa evident desllueix un treball i una trajectòria de dansa d’intuïció, animal. Per cert, Animal Religion saben jugar amb la bestialitat, i a vegades amb la tendresa, però amagant el relat en l’espai abstracte (Ahir) i fent que sigui l’espectador qui es confronti amb els seus propis fantasmes. Els dels Carpats, i també els de la Meridiana amb un porc senglar campant lliurement per estranyesa del veïnat amuntegat en els pisos.

Traces
Companyia: Última Vez
Coreografia: Wim Vandekeybus
Dijous 25 de març, al Mercat de les Flors. Barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

sant jordi 2024

“Hi ha moltes ganes de diada”

barcelona
BLANES

La diada de Sant Jordi comença amb l’Esmorzar Literari

BLANES
música

Malson Atmosfèric arriba a un final d’etapa per Sant Jordi amb ‘Si t’enyoro’

girona
cultura

Reivindica el llegat del poeta Gerard Vergés

Tortosa
LLIBRES

Neus Penalba desvela les fonts culturals europees de Rodoreda

Barcelona
SANT JORDI 2024

Biblioteques vives i imprescindibles

Barcelona

Byron: boig, dolent i perillós

Barcelona
Barcelona

David Walliams, supervendes de literatura juvenil i pregoner

Barcelona

Un fons únic i un còmic propi

Ripoll